Vandaag ga ik weer een stukje verder over het Grote rivierenpad. Ik begin bij de Spijkenisserbrug aan de kant van Hoogvliet. De vorige keer stopte ik hier. Ik neem me voor om tot in ieder geval Heenvliet te wandelen. Als mijn benen nog verder willen en ik nog zin heb, kan ik daarna nog verder naar Zwartewaal. Het is een wandeling met veel dijken, schapen en over hekjes klimmen.

Wandelkaartje Hoogvliet - Heenvliet
Wandelkaartje Hoogvliet – Heenvliet

Langs Spijkenisse

Het is een mooie zomerdag met een temperatuur van rond de 20 graden. Ik steek de brug over naar de kant van Spijkenisse.

Na de brug moet ik meteen rechtsaf een grasdijk over. Weer zo’n dijk dat bezaaid is met distels. Ik ben blij dat ik geen korte broek draag. Aan het einde van de dijk klim ik een hekje over en ga ik links af. Ik heb nu de Oude Maas achter me gelaten.

Dijk met zicht op Botlekbrug

De eerstvolgende weg naar rechts sla ik in. Ik zie geen markering, meestal moet je dan rechtdoor. Ik kijk in het boekje en volgens mij moet ik inderdaad rechtdoor. De weg blijkt in een bocht weer terug te lopen naar de Spijkenisserbrug. Toch verkeerd gekeken! Ik draai me om en loop de weg die ik eerst in wilde lopen weer in.

De weg loopt een beetje stijl omhoog en ik kom uit bij een sloot en daar is de markering weer. Ik moet hier naar rechts. Aan het einde van het pad kan ik alleen naar links de Noordhoekseweg op. Ik wandel langs het Voedingskanaal.

Andere wandelgids over dezelfde regio

Na een tijdje moet ik linksaf een stukje bos in, dit is het Hartelpark. Het pad slingert door het bos, onderweg neem ik een koffiepauze. Bij een T-splitsing ga ik linksaf. Ik loop een heel stuk verder maar zie alweer geen markering. Ik kijk even op Google maps. Ik ga toch de goede richting op naar de Zoetwaterkanaalbrug. Ik blijf doorlopen. De markering is nergens meer te bekennen. Ik ben weer fout gelopen. Ik kijk maar eens in het routeboekje en vergelijk het met Google maps. Aha! Ik moet onder de brug door, deze richting leidt me juist over de brug. Pff, ik ga maar weer dezelfde weg terug. Op een gegeven moment zie ik waar ik de markering gemist heb: ik had bij de T-splitsing rechtsaf gemoeten 🤦🏻‍♀️. Het pad gaat met een bocht weer naar links en ik kan even verderop onder de brug door.

Na de brug ga ik weer links en moet ik een wildrooster over. Ik zie verderop al twee Schotse Hooglanders staan. Gelukkig staan ze niet in de weg. Ik sla rechtsaf weer een stukje bos in. In de verte, tussen de bomen, staat ook nog een koe te grazen. Aan het einde van het stukje bos ga ik naar rechts en vervolgens links de Markenburgweg op. Ik loop nu weer langs het Voedingskanaal.

Dijk en schapen

Op de hoek van een weiland moet ik een overstapje over. Ik loop door het gras naar de dijk. Hier lopen veel schapen. Sommige lopen weg, maar anderen blijven op het pad zitten. Zigzaggend tussen de schapen loop ik de dijk verder af. De schapen kijken me aan hoe ik klungelig over hekjes klauter.

Verschillende soorten ganzen schieten snel het kanaal in. Ik zie mooie grijs-witte ganzen met een zwarte streep bij hun kop. Later zoek ik op wat voor ganzen het zijn: Indische ganzen! Uiteraard schieten de ganzen het water in als ik dichterbij kom om een foto te maken. Ik heb daarom maar deze illustratie van de Indische gans gemaakt.

De Indische gans broedt normaliter in China en Mongolië en vliegt over de Himalaya om te overwinteren in het drasland van India, Birma en Pakistan. Doordat vogels uit volières zijn ontsnapt is deze gans ook in Nederland gaan broeden.

De Indische gans is één van ’s werelds hoogst vliegende vogels: ze kunnen op wel 10 kilometer hoogte vliegen. Tja, ze kunnen over de Himalaya vliegen!

Bronnen: Wikipedia en Vogelbescherming

Geervliet en Heenvliet

Na een heel stuk over de dijk kom ik bij Geervliet en ga ik links de dijk af het plaatsje in. Allereerst loop ik met de bocht mee naar rechts door een woonwijk en kom vervolgens langs een volkstuintje met mooie zonnebloemen en vlinderstruiken.

Ik loop tussen twee heggen door en zie verderop de kerk van Geervliet. Na de heg loop ik door oude, pittoreske straatjes van het dorp. Dit is toch wel een leuker stuk van de route, de voorgaande kilometers waren vrij saai.

Ik koop een broodje bij de bakker in het midden van het dorp. Ik sla rechtsaf de Kaaistraat in en ga bij het pleintje tegenover het Stadhuis (Geervliet heeft stadsrechten) op een bankje zitten om mijn broodje op te eten. Ik zit aan het water. Aan de overkant zie ik kippen en eenden. Een eend is nieuwsgierig en komt kwakend mijn richting op.

Na mijn lunch maak ik nog een paar foto’s van het Stadhuis en ga verder. Ik sla rechtsaf de Visserszijde in. Al gauw heb ik het stadje achter me gelaten. Ik loop over het fietspad langs de Toldijk richting Heenvliet. Bij Heenvliet besluit ik om inderdaad hier mijn wandeling te stoppen. Om bij de bushalte te komen, moet ik wel nog even door Heenvliet heen. Ik sla linksaf het plaatsje in. Dit plaatsje heeft een leuk, pittoresk Marktplein.

Geervliet en Heenvliet liggen in de gemeente Nissewaard op het eiland Voorne-Putten.
Deze stadjes (Geervliet en Heenvliet hebben beide stadsrechten) waren belangrijke handelsplaatsen door de ligging aan de watergang de Bernisse. Door de verzanding van de Bernisse is de welvaart in de stadjes opgedroogd. Beide plaatsen zijn Rijksbeschermde dorpsgezichten. Ze hebben een historisch centrum met verschillende rijksmonumenten.

Bronnen:

Ik loop langs het plein en sla linksaf door een paar oude straatjes. Al snel loop ik weer door een woonwijk en kan ik verderop de bushalte vinden.

Eindoordeel

Het was een vrije saaie route dit keer. Op zich wel een leuke afsluiter met de stadjes Geervliet en Heenvliet. Alleen Geervliet en Heenvliet zijn voor herhaling vatbaar.

Meer info:

Route: Etappe 3 en Etappe 2 LAW 6 Grote rivierenpad
Waar: van Hoogvliet tot aan Heenvliet, Zuid-Holland.
Aantal km: +/- 10 km
Datum gewandeld: 1 augustus 2020
Materialen illustraties: Inktense-potloden en aquarelverf
Aantal sterren: ⭐⭐
Wandelgids:

ColourFlux Studio maakt gebruik van zogenaamde affiliate links. Als je een product koopt via de link in een advertentie, ontvangt ColourFlux Studio een klein bedrag. Er zijn geen extra kosten aan verbonden voor de koper.