Half augustus 2021 heb ik drie weken vrij, dus dat wordt veel wandelen! Ik heb al verschillende wandelingen uitgezocht, onder andere de een-na-laatste route uit het boekje Groene Hart wandelingen: de Bethlehemroute. Ook ben ik heel nieuwsgierig naar natuurgebied de Groene Jonker dat niet ver van de Bethlehemroute af is. Ik heb hier al mooie verhalen over gehoord. Ik besluit om de routes aan elkaar te knopen. Beide zijn rond de 5 km. Maar nu nog bij de routes komen, dat valt niet mee, want het is lastig te bereiken met het OV. Via een aanlooproute van ong. 3 km vanuit Mijdrecht is het gelukt om er een flinke wandeling van te maken.

Een andere optie om de Bethlehemroute te bereiken met het OV is vanaf TOP (Toeristisch Overstap Punt) Heinoomsvaart. Deze aanlooproute is ook ong. 3 km. Er is een bushalte in de buurt van de TOP (bus 123 tussen Woerden en Mijdrecht/Uithoorn) en ook een parkeerplaats. Je komt dan vanaf een andere kant (zie kaartje hieronder).

Wandelkaartje Groene hart wandeling Bethlehemroute en Groene Jonker

Vroeg op pad vanuit Mijdrecht

Om kwart over 6 ’s ochtends stap ik uit de bus bij halte Driehuiskerk in Mijdrecht. Ik ben niet eerder zo vroeg aan een wandeling begonnen. Mijn moeder woont in Vinkeveen en ik ben een nachtje blijven slapen. Zo kan ik heel vroeg op pad. Vanuit daar is het 10 minuten met de bus.

Ik kijk niet echt uit naar de aanlooproute, want het is een lange, rechte weg van 3 km. Lange, rechte wegen zijn niet mijn ding. Gelukkig kleurt de hemel lila, oranje en roze door een prachtige zonsopkomst. Ik loop over de Molenland richting riviertje de Kromme Mijdrecht. In een mum van tijd (de tijd gaat sneller met zo’n mooie zonsopkomst) ben ik al bij de Bethlehemroute aan de Bovendijk.

Voordat ik echt aan de Bethlehemroute begin wil ik eerst naar natuurgebied de Groene Jonker. Het is nog vroeg, dus heb ik meer kans op het zien van bijzondere vogels. Ik ga dus eerst rechtdoor en volg toch al een klein stukje Bethlehemroute. Ik heb de knooppuntnummertjes van het wandelroutenetwerk opgeschreven (zie info-blokje onderaan dit blog voor de nummertjes), maar links van mij zie ik een nummertje dat niet tot de route behoord (zie stippellijn op het kaartje). Deze gaat dwars door het weiland heen. Ik twijfel nog of ik dit pad moet nemen, maar ik ga toch over de verharde weg rechtdoor. Achteraf heel blij mee, want het pad komt heel ergens anders uit en het gras blijkt kleddernat te zijn van de dauw, dus geen doorweekte schoenen vooralsnog.

Ik ga met de bocht mee naar rechts en kom bij een camping. Ik moet nu helemaal om de camping heen om de Kromme Mijdrecht te bereiken, maar ik zie een tussendoor-weggetje op de camping zelf. Ik zie de Kromme Mijdrecht aan de andere kant. Ik snijd een stukje af door stiekem over de camping te gaan. Aan de andere kant kan ik meteen de Kromme Mijdrecht over via een felgekleurde ophaalbrug.

Aan de overkant van de brug kom ik alweer langs een camping. Het stikt hier van de campings, later op de Bethlehemroute zal ik ook nog langs camping Amstelkade komen. Ik ben hier overigens de grens van Zuid-Holland overgestoken. De Kromme Mijdrecht vormt de grens tussen de provincie Utrecht en Zuid-Holland. Nooit geweten dat de grens van Zuid-Holland zo dichtbij was waar ik vroeger woonde.

Ik ga hier meteen rechtdoor over de Sluitkade. Aan het eind van deze weg op de kruising met de Hogedijk staat een grote villa.

Natuurgebied de Groene Jonker

Ik ga een stukje verder rechtdoor over de Hogedijk en daar zie ik het bord van Natuurmonumenten met een geoorde fuut er op. Wie weet zie ik deze vogel straks wel. Op de naastgelegen parkeerplaats, met de naam roerdomp, staan nog geen auto’s. Aan de markering te zien loopt hier ook een LAW (Lange AfstandsWandelpad) doorheen, ik geloof het Marskramerpad.

Bord bij ingang Groene Jonker

Ik ga naar rechts het graspad op. Als ik omlaag kijk zie ik een dikke, zwarte, harige rups over de grond lopen. Ik heb later opgezocht welke rups het is en welke vlinder erbij hoort. Ik dacht zelf eerst een dagpauwoog, maar het blijkt een rups van de witte tijger te zijn. Het is een nachtvlinder, en wat voor een! Hij lijkt wel een koningsmantel te dragen, echt prachtig! Natuurlijk moet ik daar een illustratie van maken.

Witte tijger
De witte tijger is een nachtvlinder die veel voorkomt in Nederland. De vlinder heeft witte vleugels met zwarte stippen. Hij heeft een soort bontkraagje en ook bont bij de pootjes. Het lijfje is op de rug oranje en op de buik wit met zwarte stippen. De rups is bruin-grijs met zwarte borstelharen op verheven wratten en met een rode of oranje streep over de rug.

De vlinder/rups komt voor in bossen, heide, duinen, struwelen en graslanden. De waardplanten van de vlinder/rups zijn brandnetels of zuring, maar ook wel struiken zoals vlier.

illustratie witte tijger

Bron: Vlinderstichting

In het natuurgebied is een mooi pad gemaakt waar je de Groene Jonker-route kan volgen. Bij het informatiebord staat dat de route eenrichtingsverkeer is, je loopt een heel rondje door het gebied en komt uiteindelijk weer bij dit bord uit.

In eerste instantie zie ik overal waar ik kijk riet, riet en nog eens riet. Misschien is de zomer niet het beste jaargetijde om hier te komen. Ik hoor ook dat er veel ganzen zijn. maar zien doe ik ze niet.

Op een gegeven moment heb ik toch wat weidser uitzicht over een plas en daar in de verte zie ik ook een heleboel vogels. Helaas herken ik geen bijzondere vogels. Het zijn vooral grauwe ganzen, meerkoeten en wilde eenden. Hier en daar zwemt er een zwanenpaar tussen.

Ik neem de tijd voor deze route, ik sta om de haverklap stil om foto’s te maken. Ik heb er dan ook een heleboel. Onderweg kom ik langs verschillende bankjes, eentje is zelfs hartvormig. Ze zijn helaas te nat om op te zitten.

Het graspad slingert door het natuurgebied. Ik heb nog steeds vooral zicht op hoog riet, met wel af en toe een doorkijkje naar een plas.

Ik blijf het graspad volgen en kijk ook af en toe omlaag of ik nog een ander bijzonder diertje, insect of bloem tegenkom. Ik zie vooral veel kleine slakjes. De hoornvormige huisjes zijn nog doorzichtig.

Het graspad wordt nu afgewisseld door vlonderpaadjes, soms met riet overwoekerd.. Ik had een lang vlonderpad verwacht. Jammer dat ze zo kort zijn, want ik houd van vlonderpaden. Zie mijn blogpost over de Visserijgriend bij Hoogvliet op LAW het Grote rivierenpad.

Inmiddels ben ik met de bocht meegegaan en alweer op de terugweg. Het pad loopt iets omhoog richting de Hogedijk. Vanaf daar is een uitkijkpunt met uitzicht over het hele gebied. Nu kan ik eindelijk boven het riet uitkijken.

Vanaf het uitkijkpunt ga ik het graspad weer op. In dit deel zijn er wat meer doorkijkjes op het water en op planten met een paars-roze gloed.

Ik ben inmiddels weer bij het informatiebord. Ik zag eerder nog een paadje naar rechts, daar wil ik ook nog even kijken. Ik volg dus nogmaals een stukje van de route en ga dan naar rechts. Hier is weinig bijzonders te zien, niet veel anders dan in de rest van de route. Ik kom bij een andere parkeerplaats uit, ik geloof met de naam Kievit.

Hier ga ik de dijk op en ga dan naar rechts om terug te keren naar de Bethlehemroute. Ik passeer een aantal boerderijen met mooie bloemen in de tuin en een grote paardenkastanje bij de oprijlaan.

Kromme Mijdrecht en zorgboerderij Bethlehem

Via de Sluitkade ben ik terug bij de ophaalbrug. Ik ga voor de brug naar rechts en loop langs de camping. Er liggen leuke bootjes langs de kade en rechts zie ik verschillende optrekjes met hun eigen ophaalbruggetje. Wat een leuk gezicht!

Opeens bedenk ik me dat ik helemaal niet aan de goede kant van de rivier loop. Gelukkig ben ik niet al te ver gegaan. Ik ga snel terug en de ophaalbrug over. Na de brug ga ik naar rechts. Hier heb ik leuke doorkijkjes op het riviertje. Aan de overkant zie ik mooie huizen, waarvan één ooit een molen is geweest.

Links zijn de weilanden van de Wilnisse Bovenlanden te zien. Hier en daar staat een informatiebord over de inrichting van dit polderlandschap. Ook kom ik langs een stukje bos waar een pad doorheen gaat. Ik kan het niet laten om dit pad te nemen. Ik loop nogmaals over een graspad, maar nu wordt het uitzicht niet geblokkeerd door hoog riet. Vanaf hier kan ik een pad door het weiland nemen, maar dat doe ik niet. Ik ga weer terug richting de Kromme Mijdrecht. Dit pad blijkt uit te komen op het punt waar ik eerder op de ochtend langskwam.

Veel weiland op de Bethlehemroute

Na nog een stukje langs de Kromme Mijdrecht passeer ik Zorgboerderij Amstelkade en een camping met dezelfde naam. Deze boerderij had eerder de naam Bethlehem, waar ook de routenaam vandaan komt. Ik ben dus niet in de voetsporen van Jozef en Maria getreden, al had ik dat ook niet verwacht. Kennelijk staat Bethlehem nog op de voorgevel van de boerderij, maar dat heb ik totaal over het hoofd gezien.

Andere wandelgids over het Groene Hart

Net na de camping ga ik naar links en moet dan toch dwars door een weiland heen. Volgens de route moet ik rechtdoor blijven lopen. Het pad gaat echter soms naar links en daarom ben ik zelf ook twee keer linksaf gegaan, om vervolgens terug te keren en alsnog rechtdoor te gaan. Er is nergens meer een pad te herkennen, maar ik loop rechtdoor totdat ik opeens een overstapje over de sloot zie. Daar kan ik weer de openbare weg op.

Ik steek snel de weg over en ga naar links het fietspad op. Dit deel van de route over de Bovendijk is ronduit saai te noemen. Ik heb daarom ook geen foto’s meer gemaakt. Op de kruising met de Molenland ga ik naar rechts en loop terug over de aanlooproute naar de bushalte.

Eindoordeel

De Bethlehemroute vond ik, afgezien van het deel langs de Kromme Mijdrecht, wat saai. Als je de voorgevel van de zorgboerderij over het hoofd ziet, zoals ik deed, snap je niet waar de naam van de route vandaan komt. Ik geloof niet dat Jozef en Maria veel weiland hebben gezien 😂.

Daarentegen is water- en vogelrijk natuurgebied de Groene Jonker heel erg mooi en zeker vier sterren waard. Ik kom zeker terug in een ander jaargetijde zonder de belemmering van het hoge riet. Ik heb er een gemiddelde van drie sterren van gemaakt.

Meer info:

Route: Bethlehemroute en Groene Jonker-route
Waar: Mijdrecht, provincie Utrecht.
Aantal km: +/- 16,5 km
Datum gewandeld: 11 augustus 2021
Materialen illustraties: Kleurpotloden voor het kaartje, aquarelverf voor de andere illustraties
Aantal sterren: ⭐⭐⭐
Wandelboekje (niet meer te koop):
boekje Groene Hart wandelingen

Over de routes
De route door natuurgebied de Groene Jonker is te vinden op de website van Natuurmonumenten.

De Bethlehemroute was ooit te lopen d.m.v. het volgen van de 6-hoekige ANWB-bordjes. Maar zonder routebeschrijving is het lastig en de route staat niet goed (meer) aangegeven. De wandelroute is nog wel te vinden op de toproutenetwerk.nl (Toeristisch Overstappunt): TOP Heinoomsvaart.

De route is ook te volgen m.b.v. oranje-blauwe nummertjes en pijltjes van het wandelroutenetwerk in provincie Utrecht. Vanaf TOP Heinoomsvaart volg je de nummertjes: aanlooproute – 13 – 85 – 91 – Zorgboerderij – 63 – 62 – 73 – 38 – 85 – terug naar TOP Heinoomsvaart – 13.
Let op: een deel van de route is niet toegankelijk tijdens het broedseizoen (tussen 85 en 91).

Alternatieve route: bij knooppunt 91 en 62 kun je ervoor kiezen om door het boerenland te lopen. Hiervoor ga je rechtsaf i.p.v. rechtdoor. Bij knooppunt 62 sla je nr. 73 over en verlies je wel een stukje langs riviertje de Kromme Mijdrecht.

Wil je meer informatie over Rondwandelingen in het Groene Hart? Ik heb een uitgebreide blogpost geschreven over het boekje dat niet meer in omloop is. Hier vind je informatie over alle routes uit het boekje en waar deze nu online te vinden zijn.

Pin deze wandeling

Wil je deze prima wandeling ook wandelen? Pin deze wandeling op Pinterest om te bewaren voor later!

Pin Prima wandeling Groene Hart Bethlehemroute en Groene Jonker

ColourFlux Studio maakt gebruik van zogenaamde affiliate links. Als je een product koopt via de link in een advertentie, ontvangt ColourFlux Studio een klein bedrag. Er zijn geen extra kosten aan verbonden voor de koper.