Sinds een aantal weken ben ik begonnen aan het Lange afstandswandelpad (LAW) het Grote rivierenpad. Ik loop graag wandelroutes, maar wilde vanwege de Corona-maatregelen in de buurt van mijn woonplaats blijven. Het wandelpad is zelfs op steenworp afstand van mijn huis!

In deze post lees je het verslag van mijn wandeling van Maassluis naar Schiedam. Ook heb ik een illustratie gemaakt van de bijzondere dingen die ik tegenkwam tijdens mijn wandeling.

Wandelkaartje Maassluis - Schiedam
Wandelkaartje Maassluis – Schiedam

Maassluis

Ik start in het centrum van Maassluis en loop richting de haven. Wat een leuke stad! Ik lees op een informatiebord over de historische wandeling door Maassluis. Die zet ik op mijn lijstje voor een volgende keer. Ook in een andere wandeling van het Grote rivierenpad kom ik nog een keer door Maassluis.

Ik loop door de haven langs het water met een aantal mooie schepen. Ik maak verschillende foto’s van de gevels, de bruggen en de Groote kerk.

Ik loop verder en kom een rode, ouderwetse brievenbus tegen. Tijdens het wandelen bedenk ik alvast welke dingen ik zou willen tekenen of schilderen en de rode brievenbus is een goede kandidaat. De lage bruggetjes in het winkelgebied vind ik ook erg mooi voor een illustratie. Maar door elke keer foto’s te maken schiet het niet echt op met de wandeling, ik ben inmiddels een half uur onderweg en heb nog geen 2 kilometer gelopen. Ik vervolg de weg rechtdoor en loop over de Wipperskade langs een molentje.

Andere wandelgids over dezelfde regio

Aan het einde van de Wipperskade kom ik uit op een drukke weg. Erg moeilijk oversteken hier, het verkeer lijkt van alle kanten te komen. Ik steek veilig over en loop nogmaals rechtdoor met een dijk aan de rechterkant. Ik zie dat er een pad op de dijk loopt en dat lijkt me toch een stuk rustiger zonder de fietsers. Op de dijk loop ik langs de Noordvliet. Ik kijk naar de vele bootjes die voorbij komen.

Noordvliet

Op een gegeven moment loopt het wandelpad over in een smal fietspad, weer uitkijken geblazen! Bij een afslag naar links kijk ik op mijn kaartje of ik al een andere richting op mag, maar dat is niet het geval. Ik moet nog steeds rechtdoor, totdat ik echt niet meer verder kan. Aan het einde van de trekvaart kan ik eindelijk linksaf de grasdijk Duifpolderkade op langs de Vlaardingervaart. Hier staat een beeld van Johan Barthold Jongkind.

Johan Barthold Jongkind
Johan Barthold Jongkind was een Nederlandse kunstschilder, aquarellist, tekenaar, etser en lithograaf. Hij was geboren in Lattrop, Overijssel, maar woonde het grootste deel van zijn leven in Frankrijk. Hij was een voorloper van het impressionisme uit de 19e eeuw.
Na Vincent van Gogh wordt Johan Barthold Jongkind als Nederlands meest invloedrijke 19e-eeuwse schilder beschouwd.

Bron: Wikipedia

Verrassingen op de grasdijk

Weer moet ik een heel stuk rechtdoor, maar wel met wat meer afwisseling. Ik zie opeens iets uit het water de dijk op komen. Ik denk nog: “is dat nou een eekhoorn?!”, maar het is een wat langer, slanker diertje met wel dezelfde roodbruine vacht. Het blijkt een hermelijn (of een wezel) te zijn! Hij kijkt me even aan en schiet snel weer het riet in. Zulke dieren kom je niet altijd tegen.

Ik kom langs een stuk met (tuin)huizen en eindelijk wat beschutting. En mooie klaprozen langs de heg, in verschillende tinten rood. Na een overstapje zie ik opeens een glazen kan en thermoskan naast het pad staan. Er staat een bordje bij dat je koffie, thee of soep (en limonade!) kunt nemen voor een kleine vergoeding voor de stichting Zonnebloem. Ik neem een verfrissend glaasje limonade en doneer 2 euro in de spaarpot. Dat komt goed van pas, want het is een warme dag.

Ik vervolg mijn pad over de grasdijk. Het pad wordt een stuk smaller en het gras hoger. Schapen en ganzen schieten voor me uit. Aan het einde van de dijk staat een hek met prikkeldraad. Ik weet even niet hoe ik nu verder moet. Twee andere wandelaars besluiten om onderaan de dijk over een hekje te klimmen en ik ga er achteraan. Ik ga de brug bij Schipluiden onderdoor en er vervolgens overheen naar de andere kant van het water.

Van schipluiden naar schiedam

Het wordt inmiddels erg warm en ik krijg pijn in mijn bovenbeen. Ik moet nog een flink stuk richting Schiedam, dus het is nog even doorbijten. Ik loop rechtdoor en sla (meer per ongeluk dan expres) Schipluiden over. Ik ga over de A4 heen en kan eindelijk weer rechtsaf slaan de Tandhofkade (een graspad) op. Af en toe drijft er een wolk voor de zon voor de hoognodige verkoeling.

Na het graspad volgt een lang, saai en druk stuk fietspad naar Schiedam (misschien niet meer op zaterdag gaan wandelen). Ik ben inmiddels erg verbrand door de zon, ondanks veel smeren, en mijn been gaat steeds meer pijn doen. Mijn enige doel nog is om zo snel mogelijk naar Schiedam en daarna naar huis te gaan. Ik heb het inmiddels wel gehad met de wandeling en vergeet foto’s te maken. Ik hoor een fietser zeggen: “Die is aan het einde van haar Latijn.”, het zou zomaar kunnen dat ze het over mij had. Schiedam is eindelijk in zicht en ik kan lekker naar huis.

Eindoordeel

Het eerste stuk van de wandeling door Maassluis vond ik erg leuk en door een aantal verrassingen was het een geslaagde wandeling. Wel veel rechtdoor gelopen en beetje een eentonig landschap. Ik houd van meer afwisseling. Ook weinig beschutting, dus niet aan te raden op een warme zomerdag. Het laatste stuk over het (drukke) fietspad richting Schiedam was echt een minpunt.

Meer info:

Route: Etappe 19 LAW 6 Grote rivierenpad Variant A via Rottemeren.
Waar: van Maassluis naar Schiedam, Zuid-Holland.
Aantal km: +/- 17 km
Datum gewandeld: 13 juni 2020
Materialen illustraties: gouache (kaartje) en aquarelverf (overigen)
Aantal sterren: ⭐⭐⭐
Wandelgids:

ColourFlux Studio maakt gebruik van zogenaamde affiliate links. Als je een product koopt via de link in een advertentie, ontvangt ColourFlux Studio een klein bedrag. Er zijn geen extra kosten aan verbonden voor de koper.