Het is weer tijd voor het Trekvogelpad, dit keer wandel ik vanaf parkeerplaats Zeeburg, Amsterdam naar Gaasperzoom en metrohalte Gein ook in Amsterdam. Dit deel van de route doet verschillende parken in en net buiten Amsterdam aan. Het is niet geheel onbekend voor mij, in het Diemerbos en Gaasperpark heb ik eerder gewandeld.

Wandelkaartje Trekvogelpad Zeeburg - Gaasperzoom Amsterdam
Wandelkaartje Trekvogelpad Zeeburg – Gaasperzoom Amsterdam

Starten bij parkeerplaats Zeeburg

Ik start mijn wandeling bij parkeerplaats Zeeburg in Amsterdam. Eenvoudig bereikbaar met de tram vanaf het Centraal Station. Ik zou eigenlijk in Schellingwoude moeten starten, waar ik de vorige keer geëindigd ben. Maar daarvoor moet ik één halte met de bus een brug over om vervolgens lopend terug te gaan langs het water. Dat leek me een beetje onnodig. Achteraf gezien heb ik toch wel een leuk stukje route gemist, maar daar kom ik vast nog wel een keer langs.

Ik hoop op een makkelijke manier het pad langs het Amsterdam-Rijnkanaal te bereiken via de parkeerplaats. Helaas loopt de parkeerplaats dood en ben ik genoodzaakt een andere route te nemen. Terug bij de ingang van de parkeerplaats ga ik naar rechts via het fietspad meteen een brug over. Net voor de volgende brug, de Amsterdamse brug, kan ik via een trappetje het talud af en ben ik op het goede pad.

Eindelijk op de goede weg

Ik loop over een smalle landtong tussen het water. Ik kom langs een camping en verschillende jachthavens en scheepswerven. Aan de overkant is de Enneus Heermabrug te zien in mooi ochtendlicht. Ik passeer een groot, statig gebouw genaamd the Gemeenlandshuis. Door de grootte is het lastig om op de foto te krijgen.

Aan de overkant van het water ligt de wijk IJburg, via verschillende bruggetjes kun je er makkelijk komen. In de boom zit een vogeltje te zingen en ik meen een tjiftjaf te herkennen aan het geluid. Ik heb er nog best een goede foto van! Hetzelfde geluid hoor ik nu de hele wandeling door. Als je het eenmaal hoort, kom je er niet meer vanaf.

Tjiftjaf
De tjiftjaf is een klein, bruingeelgroen vogeltje en komt vrijwel overal voor in Nederland. De tjiftjaf lijkt heel erg op de fitis, maar heeft een heel ander geluid. Het vogeltje roept zijn eigen naam: tjif-tjaf-tjif-tjif-tjaf-tjaf-tjif (in willgekeurige volgorde). Als je het eenmaal hoort, weet je het meteen.

Het vogeltje broedt vanaf half april tot eind juni. De tjiftjaf maakt een nestje van gras, takjes, mos en bladeren en is aan de binnenkant bedekt met veertjes. Het nestje is goed verstopt in dicht struikgewas, vlak boven de grond. De eitjes zijn spierwit met grijze spikkels.

Bron: Vogelbescherming

Bij een kruising waar veel fietsers een brug af komen sjezen, weet ik even niet welke kant ik op moet. Er zijn hier meerdere wandelroutes met rood-witte markering. Ik loop eerst rechtdoor richting het Diemerpark, maar kom er al snel achter dat dit de verkeerde route is, dit is de markering van het Zuiderzeepad (LAW 8, een route rondom het IJsselmeer). Ik moet eigenlijk naar rechts, niet de brug op maar er juist langs. Ik loop weer richting het Amsterdam-Rijnkanaal en even later ben ik bij de pijlers van de Enesciobrug. Via een trappetje kan ik de brug op. Hier is waar al de fietsers vanaf komen! Het is een pracht van een brug met mooie golvende lijnen.

Diemen

Aan de andere kant van het water ga ik meteen naar links en aan de rand van Diemen neem ik mijn eerste pauze op een picknickbankje. De tjiftjaf houdt me hier ook gezelschap.

Ik ben in Diemen

Ik ga verder over een smal pad langs het Amsterdam-Rijnkanaal. Ik keek erg op naar dit deel, want het is lang en recht met weinig variatie, maar ik vind het eigenlijk helemaal niet erg. Ik speur het water en de kade af naar bijzondere vogelsoorten. Zo kom je saaie stukken ook wel door. Ik zie vooral meerkoeten en af en toe een fuut in het water. Verderop in het bos aan mijn rechterkant hoor ik een specht roffelen.

Aan de rechterkant kom ik langs de Diemerpolder. Het ziet er uitnodigend uit om doorheen te lopen, maar mijn route gaat nog steeds rechtdoor. Niet veel later kom ik bij een grote sluis, die riviertje de Diem afsluit van het Amsterdam-Rijnkanaal.

Hier staat een groot bord dat ik inmiddels in het Groene Hart beland ben. Het noordelijke deel van het Groene Hart begint dus bij Diemen. Wil je meer weten over wandelen in het Groene Hart? Klik op Blog > Groene Hart wandelingen in het menu. Hier vind je een overzicht van verschillende rondwandelingen in het Groene Hart en uitgebreide verslagen van een aantal specifieke routes.

Andere wandelgids over dezelfde regio

Direct na de sluis ga ik naar rechts de Overdiemerweg op met historische boerderijen. Her en der staan informatiepanelen over deze streek. En weer zie en hoor ik verschillende vogeltjes: koolmeesjes, roodborstjes, vinkjes en winterkoninkjes. Ook zie ik hier het begin van de lente: mooie gekleurde hyacinten langs de weg en katjes aan de bomen.

Wil je weten welke vogels ik nog meer ben tegengekomen tijdens deze wandeling? Kijk dan in de vogelchecklist hieronder.

Vogels gezien tussen Zeeburg en Gaasperzoom, Amsterdam
✔ Aalscholver✔ Kauw✔ Spreeuw
✔ Blauwe reiger✔ Knobbelzwaan✔ Tjiftjaf
✔ Buizerd✔ Koolmees✔ Vlaamse gaai
✔ Ekster✔ Krakeend✔ Waterhoen
✔ Fuut✔ Kuifeend✔ Wilde eend
✔ Grauwe gans✔ Meerkoet✔ Winterkoning
✔ Grote bonte specht✔ Merel✔ Zilvermeeuw
✔ Grote Canadese gans✔ Nijlgans✔ Zwarte kraai
✔ Halsbandparkiet✔ Pimpelmees
✔ Houtduif✔ Roodborst

Even later kom ik nogmaals bij de Diem uit. Ik moet via een bruggetje en pad langs het spoor de plas oversteken. Dan loop ik een tijdje aan de rand van een woonwijk met mooi uitzicht op de Diem. Niet veel later loop ik langs een drukke weg en ben ik bij het Diemerbos.

Het Diemerbos

Vlakbij de ingang van het Diemerbos staat een prachtig gebouw genaamd House of Bird. Het lijkt ook wel op een enorm vogelhuisje. Wat een toepasselijke naam! Het is een restaurant en je kan er nu koffie to go halen, maar ik heb mijn eigen koffie bij me. Het is ook tijd voor een pauze, dus ik ga iets verderop op een picknickbankje zitten en geniet van mijn koffie en brunch.

In mijn ooghoek zie ik een felgekleurd infobord, dus ik ga kijken en het blijkt een wandelroute over vogels te zijn. Natuurlijk is de route voor kinderen en gaat langs verschillende plekken in het Diemerbos waar je informatie vindt over vogels die hier voorkomen. Mij lijkt deze route ook heel leuk, maar ik heb nog een stukje te gaan met mijn huidige wandeling, dus ik bewaar hem voor een andere keer.

Ik ben eerder in het Diemerbos geweest en toen vond ik er eigenlijk weinig aan. Het was toen nog een vrij jong bos met weinig variatie, maar nu vind ik het toch wel mooier. Misschien is het inmiddels meer een echt bos geworden, er kan veel veranderen in de loop der jaren. Af en toe heb ik een mooi uitkijkje over het water. Het is wel een populair bos, het is vrij druk. Dat kan ook niet anders zo dicht bij de stad.

Ik loop een heel stuk rechtdoor over een zandpad. Ik kom hier alweer de tjiftjaf tegen. Ik kan hem nu niet alleen aan zijn geluid herkennen maar ook aan zijn uiterlijk.

Twee andere wandelaars vragen mij de weg richting Driemond en ik stuur ze rechtdoor, niet dezelfde route als ik. Later kom ik dezelfde mensen weer tegen bij Gaasperzoom.

Ik loop zelf niet helemaal goed, afgeleid door de wandelaars denk ik, ik ben zelf te ver rechtdoor gegaan. Even een stukje terug en dan naar links en snel ben ik weer op de juiste route. Ik ben even in de ban van een roofvogel. Ik kan hem/haar niet onderscheiden, maar het zal wel een buizerd zijn. De vogel had een witte buik.

Bijlmerweide

Na een bocht naar rechts loop ik een stukje langs het water en kom ik bij de Veeneikbrug. Deze brug ga ik over en aan de andere kant ben ik in de Bijlmerweide aangekomen.

Veeneikbrug bij het Diemerbos

Hier staat een bord met info over welke dieren voorkomen in de Bijlmerweide, zoals de groene specht. Helaas ben ik deze niet tegengekomen. Ik heb alle bomen afgezocht, maar zonder resultaat. Al geloof ik dat ze juist veelal op de grond zitten op zoek naar dikke larven tussen de wortels van de bomen. Dus omhoog kijken is dan helemaal niet handig 😂.

Wat een leuk park is dit! Nooit gedacht dat het zo groen zou zijn in de Bijlmermeer. Je zie toch vooral torenflats voor je. In het midden van het park is een grote vijver. Via een pad onder een rozenboog door kom ik wat dichter bij de vijver. Er staat een verrekijker en ik probeer er doorheen te kijken, maar ik zie geen hand voor ogen. Aan het wieltje draaien helpt ook weinig. Het ding is ook te laag voor mij, zal wel weer voor kinderen zijn… Ik word er een beetje duizelig van dus ik ga maar snel weer verder.

Na het park volgt een minder leuk stuk langs de snelweg en wat niemandsland. Ik zie wel weer een roofvogel in de lucht cirkelen. Dit keer denk ik echt een buizerd te herkennen. Ik loop een stukje langs de Gaasp en langs een hotel met LaPlace restaurant. Nog even de weg oversteken en ik ben bij het volgende park.

Het Gaasperpark

Het Gaasperpark is een voormalig Floriadepark in het stadsdeel Amsterdam-Zuidoost en bevindt zich aan de noordelijke oever van de Gaasperplas. De Floriade is een tuinbouwtentoonstelling die elke 10 jaar op iedere keer een andere plek wordt gehouden. Andere Floriadeparken zijn bijvoorbeeld Het Park in Rotterdam, Rokkeveen in Zoetermeer en het Amstelpark in Amsterdam. Dit jaar (2022) wordt er weer een Floriade-tentoonstelling georganiseerd in Almere.

Bron: Wikipedia

Ik loop door een stukje bos en ik neem een pauze op een bankje. Mooie plek om uit te vogelen waar ik het beste de metro kan pakken: bij halte Gaasperpark of toch nog iets doorlopen naar halte Gein bij de Gaasperzoom. Ik kan nog wel even verder, dus ik besluit om door te lopen. In de boom zie ik toch nog een specht, geen groene, maar een grote bonte. Ook leuk!

Het is het begin van de lente en er staat nog weinig in bloei, met uitzondering van een paar boompjes met bloesem. Ik neem foto’s van de leuke plekjes, bloemenperkjes, prieeltjes, bruggetjes, beelden en ornamenten. In de zomer zal het een pracht en praal zijn hier in het park.

Niet ver van de metrohalte staat een rijtje met bomen met leuke kronkelige takken, ze zijn nog wel erg kaal. Ik maak nog een foto van een kunstwerk en ga dan door richting de Gaasperplas.

Bij de plas loop ik over een pad op een muurtje, hierdoor heb ik mooi uitzicht over de plas. Ik ga linksom de plas langs. Ik loop langs een ligweide met een overkapping in het midden. Een foto zonder mensen er op is hier moeilijk te maken. Nou ja, dan maar mèt fietser.

In het volgende deel van het park zijn weer meer hoge bomen. Het pad gaat soms van de plas af en dan weer naar de plas toe. Ik heb hierdoor mooie doorkijkjes op het water.

Ik ben nu aan de andere kant van de plas en hier zijn nog meer ligweides en leuke steigers. Handig voor de windsurfers.

Na driekwart de plas rond ga ik naar rechts en ben ik alweer in het volgende park de Gaasperzoom. Dit is een lange strook natuurgebied aan de rand van de Amsterdamse wijk Gaasperdam. Volgens een informatiebord zouden hier Gallowayrunderen of Schotse hooglanders grazen, maar ik heb ze niet gezien. Niet veel later kan ik naar rechts richting metro Gein. Voor de volgende keer een makkelijk te bereiken punt om te starten.

Gaasperzoom

Eindoordeel

Wat een superwandeling! De delen waar ik tegenop zag, zoals langs het Amsterdam-Rijnkanaal, het Diemerbos en de buitenwijken van Amsterdam vielen met alleszins mee. Ik heb er zeker van genoten, maar ik denk dat het nog leuker is als de lente een keer van zich laat zien.

Meer info:

Route: deel van Etappe 6 en Etappe 7 LAW 2: Trekvogelpad
Waar: Zeeburg naar Gaasperzoom in Amsterdam, Noord-Holland.
Aantal km: +/- 18,5 km
Datum gewandeld: 29 maart 2021
Materialen illustraties: Kleurpotloden voor het kaartje en aquarelverf voor de andere illustraties
Aantal sterren: ⭐⭐⭐⭐
Wandelgids:

Pin deze wandeling

Wil je deze superwandeling ook wandelen? Pin deze wandeling op Pinterest om te bewaren voor later!

Pin Super wandeling: Trekvogelpad - Zeeburg - Gaasperzoom, Amsterdam
Pin Super wandeling: Trekvogelpad – Zeeburg – Gaasperzoom, Amsterdam

ColourFlux Studio maakt gebruik van zogenaamde affiliate links. Als je een product koopt via de link in een advertentie, ontvangt ColourFlux Studio een klein bedrag. Er zijn geen extra kosten aan verbonden voor de koper.