Na drie keer Trekvogelpad op rij is het nu weer de beurt aan het Grote Rivierenpad. De laatste keer was ik geëindigd in Ameide. Dat is dan ook mijn startpunt van vandaag. Ik wandel langs rivier de Lek, door het natuurgebied Zouweboezem en via Lexmond loop ik door de polder verder naar een buitenwijk van Vianen. Ik kom langs verschillende fruitboomgaarden en ik ben benieuwd of er al wat bloesem te zien is.

Wandelkaartje Grote rivierenpad Ameide - Vianen
Wandelkaartje Grote rivierenpad Ameide – Vianen

Ameide en de Lek

Het is alweer drie maanden geleden dat ik een stukje van de lange afstandswandeling het Grote rivierenpad liep. Ik ben benieuwd naar het komende deel van het pad, want ik zal vanaf nu vaak langs fruitboomgaarden wandelen en het bloesemseizoen breekt aan.

Ik begin dus in Ameide en heb meteen een prachtig uitzicht over rivier de Lek en achter me op een mooi pleintje achter de Lekdijk. Het is fris, maar het zonnetje schijnt en dat is lekker wandelweer.

Aan de overkant van de Lek heb ik ook een keer gewandeld, dat was de Willige Langerak-route, waar ik uitgebreid verslag van heb gedaan.

Het is best druk op de dijk met auto’s, dus ik sta vaak in de berm om auto’s te laten passeren. Het uitzicht over de uiterwaard maakt veel goed.

De Lekdijk maakt een scherpe bocht naar links en ik ben in het gehuchtje Sluis. Hier staat een informatiebord over de Slag aan de Lekdijk. Op de website van de Oude Hollandse Waterlinie staat een leuke wandelroute die hierlangs komt: de Twee Provinciën-route.

Na nog een stukje over de dijk mag ik naar links richting natuurgebied de Zouweboezem. Eerst wandel in nog langs een aantal huizen en fruitboomgaarden. Er is helaas nog geen bloesem te zien, wel zitten er knoppen aan de takken. Het duurt nog wel een paar weken voordat de bloesem er is. Later op het Grote rivierenpad kom ik door de Betuwe, bekend van de fruitteelt, dus ik heb nog genoeg kansen om de bloesem te zien.

Achter de huizen zie ik een ooievaarsnest met twee ooievaars erop. De vogels hebben wel al de lente in hun bol!

Zouweboezem

Dan komt de Zouweboezem in zicht. Het asfalt gaat over in een modderig pad. Rechts van mij zie ik vooral veel riet, met af en toe een doorkijkje op het water. Vanaf een steiger is er mooi uitzicht op een plas.

Natuurgebied de Zouweboezem
De Zouweboezem is een uitgestrekt natuurgebied met moeraslanden en rietvelden en bevindt zich tussen Ameide en Lexmond. Verschillende vogelsoorten vinden hier hun thuis zoals de purperreiger, zwarte stern, porseleinhoen, snor, Cetti’s zanger en bruine kiekendief. De Zouweboezem diende als opvang van overtollig water vanuit de omliggende polders. Het natuurgebied is in beheer van Zuid-Hollands Landschap.

Bron: Zuid-Hollands Landschap

Aan de linkerkant heb ik uitzicht op nog meer boomgaarden en polders. Ik kom bij een vogelkijkhut, waar ik meteen een pauze neem. Hier kan je goed uitkijken over de polders. Bij de hut staan informatiebordjes over broedende zwarte sternen. Door Zuid-Hollands Landschap, die dit natuurgebied onderhoudt, worden kleine, houten vlotjes gemaakt waar de vogels graag op broeden. Helaas kom ik geen zwarte stern of vlotje tegen.

Het pad wordt wat smaller en is nu omzoomd door de welbekende knotwilgen. Verderop is een molen te zien, maar daar kom ik niet in de buurt. Ik moet via een smal pad naar links, dan een sloot over en vervolgens weer meteen naar links de Lakerveldse Molenkade op. Dit pad is een stuk glibberiger, dus goed uitkijken.

Lakerveldse Molenkade

Op deze kade staan ook wilgen en elzen, sommige takken staan al in de knop. Aan beide kanten heb ik uitzicht op de weilanden. Ik ga met de bocht mee naar rechts. Er vliegen kleine vogeltjes om me heen, het zijn staartmeesjes! Ze blijven natuurlijk niet zitten voor de foto.

Het pad wordt nu de Molenkade en er zijn wat meer bomen en struiken te zien. Ook kom ik hier de eerste tegenliggers tegen, ik zeg natuurlijk vriendelijk gedag. Aan mijn linkerkant is een lange, hoge bomenrij te zien. Er vliegt een zwerm spreeuwen van boom naar boom.

Op naar Lexmond

Het modderige pad gaat over in een grasdijk en verderop moet ik naar links weer richting de Lek. Over het erf van een boerderij ga ik weer de Lekdijk op. Ik zie nu op de website van Wandelnet dat er inmiddels een routewijziging is richting Lexmond. De route gaat niet meer terug naar de Lekdijk (misschien heeft de boer geklaagd over veel wandelaars op zijn erf), maar vanuit het zuiden ga je dan Lexmond binnen.

Ikzelf ga dus wel via de Lekdijk richting Lexmond. Ik kan hier een pad in de uiterwaard nemen en dat doe ik ook. Dit loopt iets minder makkelijk, schuin de dijk af en met af en toe wat zompige stukken, maar er razen in ieder geval geen auto’s voorbij. Ik heb weer prachtige uitzichten over de uiterwaarden en de Lek.

Vlakbij Lexmond kan ik niet verder in de uiterwaard en ik ga de dijk weer op. Ik wandel meteen een stukje Lexmond in. Op het pleintje bij de kerk neem ik even een pauze. Een witte kwikstaart is druk in de weer met het vangen van vliegjes.

Kerk in Lexmond

Na mijn pauze ga ik weer terug naar de dijk voor het laatste stukje langs de Lek. Even later moet ik naar rechts over een grasdijk met wilgen aan beide kanten. Ik steek een provinciale weg over en dan loop ik nogmaals over een graspad. De wilgen hebben plaatsgemaakt voor hoge bomen. Op een gegeven moment loop ik langs het water genaamd de Oude Zederik. De zon schittert in het water.

Aan het einde van het pad kom ik bij het Merwedekanaal. Op de hoek van het pad en het kanaal kijk ik waar ik het beste kan stoppen met mijn wandeling. Soms is het uitkienen waar ik het OV kan nemen. Ik kan nu verder lopen naar Hei- en Boeicop, maar daar is alleen een bus op bestelling mogelijk. En dat liep de vorige keer ook niet vlekkeloos. Een andere optie is Vianen. Ik hoef vanaf hier alleen maar de weg langs het kanaal af te lopen en ik kom vanzelf in Vianen. Daar kan ik een bus pakken. Dit is dus de handigste optie voor mij.

Andere wandelgids over dezelfde regio

De route zelf gaat bij de Bolgerijse brug rechtsaf. Dit wordt mijn startpunt voor het volgende deel van het Grote rivierenpad.

Ikzelf loop dus rechtdoor over de Panoven naar de buitenwijk van Vianen. Onderweg zie ik een aantal struiken met sneeuwwitte bloemetjes. Heb ik toch nog bloesem gezien vandaag!

De eerste bloesem

Eenmaal in Vianen kan ik meteen de bus pakken, maar ik zit in de verkeerde bus. Ik moet de andere kant op! Ik stap snel uit en kan vrij vlug een bus de andere kant op pakken.

De volgende keer heb ik een pittige wandeling voor de boeg van meer dan 20 km naar Leerdam.

Eindoordeel

Een prima wandeling met als hoogtepunten de Lek en de uiterwaarden en natuurgebied de Zouweboezem. Ik ben blij dat er geen lange, rechte wegen in zaten, dat maakte deze wandeling een stuk aangenamer. Kortom, een drie-sterren-wandeling.

Meer info:

Route: Etappe 8 LAW 6 Grote rivierenpad
Waar: van Ameide naar Vianen, Utrecht.
Aantal km: +/- 13 km
Datum gewandeld: 19 maart 2021
Materialen illustraties: Kleurpotloden voor het kaartje en aquarelverf voor de illustraties
Aantal sterren: ⭐⭐⭐
Wandelgids:

Pin deze wandeling

Wil je deze prima wandeling ook wandelen? Pin deze wandeling op Pinterest om te bewaren voor later!

Pin Prima wandeling Grote rivierenpad: Ameide - Vianen
Pin Prima wandeling Grote rivierenpad: Ameide – Vianen

ColourFlux Studio maakt gebruik van zogenaamde affiliate links. Als je een product koopt via de link in een advertentie, ontvangt ColourFlux Studio een klein bedrag. Er zijn geen extra kosten aan verbonden voor de koper.