In de zomer van 2020 heb ik nog een wandeling gedaan uit de routegids Wandelen in het Groene Hart van de ANWB. Dit keer ligt de wandelroute nabij Lopik en volgt een traject grotendeels langs het dorpje Willige Langerak. Dit is meteen ook de naam van deze wandeling: Willige Langerak-route.

Wandelkaartje Willige Langerakroute

Op naar de Lek

De dichtstbijzijnde bushalte is aan de rand van Lopik. Vanuit Rotterdam Capelsebrug is dat ongeveer drie kwartier met de bus. Bij de bushalte ga ik meteen linksaf en loop over een polderweg richting de Lek. In de verte is al te zien dat de Lek een stuk hoger ligt. Verderop wordt de weg ineens een stuk steiler en bovenaan bij de T-splitsing heb ik een prachtig uitzicht over de rivier vanaf de Lekdijk. Ik ga naar rechts over de Lekdijk West.

Ik loop een heel stuk over de bochtige Lekdijk en kijk uit over de uiterwaarden van de Lek. Aan deze kant en de overkant van de rivier zijn verschillende rivierstrandjes te zien.

Illustratie rivierstrandje aan de Lek

Vlakbij zo’n rivierstrandje neem ik een korte pauze op een bankje. In de uiterwaarden bij de Lek zijn vele vrije wandelpaden te vinden. De wandelroute stuurt me vanaf dit punt ook de uiterwaard in. Ik klim over een hekje en loop verder over het natuurpad richting een groepje bomen. Hoe verder ik loop hoe hoger het gras wordt. Op een gegeven moment weet ik niet meer zeker of ik nog op het pad loop. Maar het lijkt er wel op dat er een soort doorgang is. Het gras komt inmiddels tot aan mijn oksels. Een natuurpad is leuk, maar dit is wel erg onhandig. Ik hoop niet dat de paden overal zo zijn, zo kan ik niet echt doorlopen.

Andere wandelgids over het Groene Hart

Even later stuurt het pad me weer de dijk op en beland ik via een overstapje weer op de Lekdijk. Ik check nog even of ik geen teek ben opgelopen, maar dat is niet geval.

Aardkundig monument de Bol

Ik passeer nu een soort eiland, de rivier ligt een heel stuk verder. Later ontdek ik dat ik langs een aardkundig monument gelopen ben dat de Bol heet.

Het aardkundig monument de Bol is een schiereiland gelegen in de Lek. De Bol was vroeger een riviereiland en is door een aangelegde strekdam verbonden met het vaste land. Nu maakt het dus deel uit van de uiterwaard genaamd Willige Langerakse waard. Op het eiland komen aardkundig interessante verschijnselen voor, zoals rivierduinen. Er loopt ook een wandelroute over de Bol. De route is alleen te lopen bij laagwater. Zie de bronlink voor meer informatie.

Bron: Lopiknatuurlek.nl

De route stuurt me nogmaals de uiterwaard in. Ik klim weer over een overstapje en loop een stukje over het pad. Ik vind het toch niet lekker lopen zo’n pad. Dus ik besluit weer langzaamaan schuin de dijk op te gaan en bij het volgende overstapje weer de verharde weg op te lopen.

Weer iets verder gaat de route nog een derde keer de uiterwaard in, maar ik blijf nu liever op de Lekdijk. Ik vind het uitzicht over de uiterwaard mooier dan er doorheen te lopen. Achter de dijk is tevens de uitgestrekte Lopikerwaard te zijn met vele mooie boerderijen. Ook geen straf om over uit te kijken.

Willige Langerak

Vlakbij een dijkmagazijn-huisje ben ik dan eindelijk bij het dorp met de naam van de route aangekomen. Ik werp nog een laatste blik op de Lek en loop rechts weer de dijk af.

Ik zie verder weinig van het dorp. De route gaat aan de rand van Willige Langerak meteen weer de andere kant op. Ik loop over Graaf Floris IV weg langs een vijver en bij restaurant de Wilgensprong sla ik rechtsaf de Tiendweg op. Bij dit restaurant staat een geinig kunstwerk gemaakt van fietsen.

Het gedeelte terug over de Tiendweg is een lang, recht kiezelpad alsmaar rechtdoor. Zoals ik wel vaker heb geschreven: ik houd niet zo van lange, rechte wegen. Ik zet mijn verstand dus op nul en loop in een sneller tempo verder over de weg.

Zo’n 3 km verder kan ik naar rechts en loop ik hetzelfde stuk over de Lekdijk terug naar de bushalte.

Eindoordeel

Op zich was de route langs de Lek leuk om te wandelen, door de bochtige rivier en de stukjes door de uiterwaarden voelt het minder aan als alleen maar rechtdoor. De terugweg over de Tiendweg was wel een heel stuk rechtdoor. Daarom een beetje een saaie route. Ondanks dat heb ik er wel van genoten.

Meer info:

Route: Willige Langerak-route
Waar: Tussen Lopik en Willige Langerak, Utrecht.
Aantal km: +/- 10 km
Datum gewandeld: 10 augustus 2020
Materialen illustraties: Kleurpotloden voor het kaartje, aquarelverf voor het rivierstrandje
Aantal sterren: ⭐⭐
Wandelboekje (niet meer te koop):
boekje Groene Hart wandelingen
Over de route
De route is te lopen d.m.v. het volgen van de 6-hoekige ANWB-bordjes. Maar zonder routebeschrijving is het lastig, de route staat niet goed (meer) aangegeven.
De wandelroute is nog wel te vinden op de toproutenetwerk.nl (Toeristisch Overstappunt): TOP Salmsteke.

Dit was overigens voorlopig de laatste blogpost over een Groene Hart wandeling en ook de laatste Groene Hart wandeling die ik in 2020 heb gewandeld. Ik hoop in 2021 alle wandelingen uit het boekje te hebben gehad. Ik heb er nog 4 te gaan!