Vandaag weer een verslag van een gedeelte van het Grote rivierenpad. Deze keer wandel ik nogmaals door de Rhoonse Grienden, loop een extra rondje over het schiereilandje Klein Profijt en ga vervolgens verder door de Carnisse Grienden tot aan de wijk Carnisselanden in Barendrecht.

Wandelkaartje Rhoonse en Carnisse Grienden

Retourtje Rhoonse Grienden

Op deze zonnige nazomerdag kom ik aan bij de ‘ingang’ van de Rhoonse Grienden rond half tien ’s ochtends. Het lijkt echt een soort ingang: naast de jachthaven begint meteen het Griendbos. Het is alsof je door een poort in een geheel andere wereld terechtkomt. De zon staat laag aan de hemel. De zonnestralen schijnen door de knotwilgen en dat geeft een sprookjesachtig effect.

Ik hoor de vogeltjes fluiten en kijk in het rond of ik ze kan vinden. Voor het eerste bruggetje volg ik de rood-witte markering naar rechts. Opeens zie ik tussen de wilgentakken een klein vogeltje zitten. Het is een vogeltje met een zwart ‘petje’. Het lijkt op een soort meesje, maar heeft geen gele of blauwe kleuren zoals de kool- of pimpelmees. Dit vogeltje is meer grijs van kleur. Ik zoek even snel op google en kom erachter dat het een matkop of glanskop moet zijn. Tuurlijk krijg ik het van tak naar tak vliegend vogeltje niet op de foto.

Matkop en glanskop
De matkop en glanskop zijn vrijwel identiek, maar er zijn een paar kleine verschillen. Zoals de naam al zegt de matkop heeft een matte, zwarte kopkap (het ‘petje’) en de glanskop een glanzende, zwarte kopkap. Ook is de zang anders. Daarnaast heeft de matkop een licht veld op de vleugels en de glanskop heeft weer een lichte vlek bij de snavel. Ze zijn op het blote oog dus niet uit elkaar te houden.

Het leefgebied verraad dat het vogeltje dat ik zie een matkop moet zijn: deze leeft namelijk in het rivierengebied en laagveengebied. De glanskop niet, deze leeft meer in loofbossen. Als ik naar de Engelse vertaling van een matkop kijk, willow tit, weet ik het zeker. Wilgen genoeg hier!

Het lukte me niet om een goede foto te maken, dus ik heb voor de illustratie een rechtenvrij foto gebruikt.

matkop

Bron: Vogelbescherming

Ondertussen loop ik tussen de knotwilgen met de bocht mee naar rechts. Even later zie ik tussen de bomen door in de verte boten liggen. Ik denk nog: “zijn hier meerdere jachthavens in dit gebied?” Ik moet nogmaals rechtsaf en loop nu parallel aan de jachthaven. Je raadt het al: ietsje verderop ben ik weer bij de ‘ingang’ aangekomen. Oh nee, 🤦🏻‍♀️ ik ben in een rondje gelopen. Je kan dus ook verdwalen in de Griendbossen.

Ik loop in een iets snellere pas weer over hetzelfde pad. Bij het bruggetje aangekomen zie ik dat ik de markering in tegengestelde richting ben gelopen. Ik ga nu het bruggetje over. Ik geloof dat ik nu wel goed loop, maar ben er steeds niet zeker van. Ik check om de paar honderd meter of ik nog de goede kant op ga.

Eerder liep ik andersom door de Rhoonse Grienden en kwam door een jungle van riet en bramenstruiken. Dit keer kom ik hier niet doorheen. Als ik weer twee keer naar rechts ga kom ik bij deze jungle uit, maar dan wel aan de verkeerde kant! Pfff, ik kan weer een stukje terug. Rechtsaf slaan is geen goed idee vandaag. De markering is lastig te volgen. Even later ben ik dan bij de ‘uitgang’ van dit doolhof.

Klein Profijt

Ik ga een stukje over het fietspad en kom aan bij de toegang tot Klein Profijt. Daar staat een bord met info over welke dieren en planten hier voorkomen. De bever zou hier ook moeten leven, dus wie weet… Dan wordt het zeker een vijf-sterren-wandeling.

Klein Profijt is een klein schiereiland gelegen tussen de Rhoonse en Carnisse Grienden. Klein Profijt heeft, net als de grienden, te maken met het getij van de rivier de Oude Maas. Delen van het gebied staan twee keer per dag onder water. Door invloed van eb en vloed groeien hier bijzondere planten zoals de spindotter.

Voor de vogelliefhebber is er ook een eendenkooi waar je excursies voor kunt boeken. Helaas in deze coronatijd zijn alle excursies afgelast.

De naam Klein Profijt komt van de zalmvisserij die weinig opbracht in dit gebied.

Bron: Zuid-Hollands landschap

Ik pak mijn fotocamera uit mijn tas. Dit gebied verdient goede foto’s. Het pad door de natte grienden van Klein Profijt is maar een paar kilometer. Ik loop eerst over een bruggetje en kijk goed om me heen of ik toevallig een bever spot. Er is maar één pad dat in een rondje over het schiereiland loopt. Ik kan dus nu niet verdwalen. Ik besluit om het pad tegen de klok in te lopen, ik sla hiervoor eerst rechtsaf.

Het pad is een beetje modderig maar verder goed te lopen. Ik kom wel obstakels tegen in de vorm van brandnetels en draden spinnenrag. Om me heen zijn knotwilgen te zien in vele vormen en maten. Ook loop ik geregeld over stroompjes water. Het pad gaat met de bocht mee naar links en op een gegeven moment is de Oude Maas weer in zicht. In dit gedeelte is door plassen water het pad wat minder begaanbaar. De knotwilgen hebben plaats gemaakt voor riet en grashalmen. Nog steeds met de bocht mee naar links laat ik de Oude Maas weer achter me. Het modderpad gaat over in een schelpenpad en een stukje verderop heb ik alweer het hele rondje gehad.

Andere wandelgids over dezelfde regio

Ik loop weer terug over het bruggetje bij de toegang. Daar zit een fotograaf, waarschijnlijk ook op zoek naar bevers. Ik heb ze zelf niet gezien, ook geen beversporen. Ik hoop dat hij meer geluk heeft.

Hieronder is een galerij met alle foto’s die ik heb gemaakt van Klein Profijt. Klik op de galerij om grotere versies van de foto’s te zien.

Mijn wandeling gaat weer verder, nu langs de golfbaan waar ik al eerder langs ben geweest vanaf de andere kant. Ik loop langs ’t Veerhuijs, door een stukje bos en over een graskade langs de Oude Maas. Ik ben bij het beginpunt van het Erasmuspad aangekomen. Ik ga nu niet het Erasmuspad op maar loop rechtdoor verder langs de Oude Maas richting de Carnisse Grienden.

Carnisse Grienden

Het is inmiddels al wat drukker geworden met fietsers en wandelaars. Je kunt zien dat het een populair recreatiegebied is. Na een wandelpad door nog een stukje bos ben ik bij de Carnisse Grienden aangekomen.

Ik was in de veronderstelling dat ik tijdens deze wandeling een vlonderpad zou tegenkomen. In de folder van zuidhollandslandschap.nl over de route Groene lint langs de Oude Maas (met een vergelijkbare wandelroute) heb ik toch echt een foto gezien van een vlonderpad. Tot nu toe ben ik deze nog niet tegengekomen.

In de Carnisse Grienden loop ik over het Truus Visscherpad waar eveneens veel knotwilgen te zien zijn. Het wordt wel een beetje eentonig zo. Maar na een paar kilometer zie ik toch het vlonderpad voor me opdoemen. Het pad staat op houten palen hoog boven de Oude Maas. Het water kan op deze manier de grienden instromen. Het pad is maar van korte duur en maak snel een foto voordat wandelaars achter me in beeld komen.

Vlonderpad Carnisse Grienden

Even later loop ik met de bocht mee naar links de Carnisse Grienden uit. Mijn wandeling zit er alweer bijna op. Bij de T-splitsing ga ik naar rechts over de Koedood. Bij het pad naar links richting de wijk Carnisselanden in Barendrecht stop ik met mijn wandeling. Ik neem de tram terug naar huis. De volgende keer kan ik hier weer starten voor het volgende deel van het Grote rivierenpad.

Eindoordeel

Ik wil heel graag vijf sterren geven aan deze wandeling, maar er zijn toch een paar dingen die tegenvielen. De brandnetels op het pad op Klein Profijt waren niet fijn en op een gegeven moment worden de knotwilgen toch wat eentonig. Maar ik wil ook niet al te negatief zijn, dit stuk van de route is een echte aanrader. Ik geef daarom de wandeling 4,5 ster.

Meer info:

Route: Etappe 4 LAW 6 Grote rivierenpad
Waar: van Rhoon naar Carnisselanden in Barendrecht, Zuid-Holland.
Aantal km: +/- 12 km
Datum gewandeld: 7 september 2020
Materialen illustraties: Kleurpotloden voor het kaartje en aquarelverf voor de illustraties
Aantal sterren: ⭐⭐⭐⭐✨
Wandelgids:

Pin deze wandeling

Wil je deze wonderschone wandeling ook wandelen? Pin deze wandeling op Pinterest om te bewaren voor later!

Pin Wonderschone wandeling Grote rivierenpad Rhoonse en Carnisse Grienden

ColourFlux Studio maakt gebruik van zogenaamde affiliate links. Als je een product koopt via de link in een advertentie, ontvangt ColourFlux Studio een klein bedrag. Er zijn geen extra kosten aan verbonden voor de koper.