Het is weer tijd voor een wandeling in het Groene Hart. Het is hoogzomer en er is een hittegolf gaande. Het zou vandaag rond de 32 ºC worden. Ik wilde een wandeling doen die niet al te ver weg van huis is, zodat ik vroeg kan starten en voordat het erg warm wordt weer thuis ben. Al is het met deze warmte thuis ook niet echt uit te houden. Deze rondwandeling heet de Oukooproute en gaat vanaf Hekendorp tot aan de Oukoopsemolen en weer terug. Je loopt in een soort 8tje.

Wandelkaartje Oukooproute

Hekendorp

Ik ben dus weer heel vroeg opgestaan en om kwart over zeven stap ik uit de bus bij Hekendorp. Vanaf de bushalte loop ik richting het dorp en kom langs een veld met een aantal fruitbomen. De peren zijn al goed aan het groeien. Al gauw steek ik via de Wilhelmina van Pruisenbrug de Hollandsche IJssel over. In de verte is een grote fabriek te zien.

Ik sla links af en loop door de dorpsstraat. Verderop is de Goejanverwellesluis te zien die de Lange Weidsche Boezem verbindt met de Hollandsche IJssel. Voor de sluis ga ik naar rechts. Ik loop over de Oostkade en er staan een aantal bomen vol in bloei met lila bloemen.

Verderop gaat de verharde straat over in een graspad. Het pad is dichtbegroeid maar aardig goed begaanbaar. Ik kom een aantal mensen tegen die hun hond uitlaten. Het is inderdaad een lang riviertje, na ongeveer een half uur lopen ben ik bij een treinspoor aangekomen.

Het riviertje gaat nog een stukje verder het spoor onderdoor en verderop gaat het na een bocht bij Hogebrug over in de Dubbele Wiericke. De Enkele Wiericke (ja, die is daar natuurlijk ook in de buurt) zal ik later nog langs lopen. Ik ga zelf voor het spoor naar links en kan even verderop rechts het spoor onderdoor. De trein richting Breukelen, waar ik bijna wekelijk mee reis, gaat over dit spoor. Leuk om het eens van de andere kant te zien!

Voor het dorp Hogebrug ga ik rechtsaf een stukje steile weg omhoog. Ik loop nu een tijdje over de Twaalfmorgen langs het spoor. Ik neem op een bankje eerst even een korte koffiepauze. Ik heb van de vorige wandeling op het trekvogelpad geleerd: ik heb dit keer een petje en voldoende water meegenomen. Ik zet het petje alvast op, want het begint al aardig warm te worden.

Verderop sla ik rechtsaf de Oukoopsedijk op. Hier is het lekker beschut met vol-bebladerde elzen aan beide zijden van de weg. Na een melkveeboerderij ga ik links af een overstapje over en loop over een graspad langs de boerderij. Na een stukje over het graspad kom ik bij een vogeluitkijkpunt met een informatiebord over de vogelsoorten die hier voorkomen. Ik zie op het moment weinig vogels.

Ik had tijdens deze wandeling ook een vogelchecklist bijgehouden (zoals in mijn vorige wandeling), maar heb deze niet goed opgeslagen en ben dus kwijt welke vogels dit precies waren.

Andere wandelgids over het Groene Hart

Bij het vogeluitkijkpunt kan ik alleen maar naar rechts. Even verderop komt het graspad weer teneinde en moet ik meteen naar rechts. Ik loop langs grasvelden waar vele kieviten te zien zijn. Deze vogels ben ik nog niet eerder tegengekomen tijdens mijn wandelingen. Goed op de foto zetten lukt uiteraard weer niet.

kieviten
kieviten (een paar kleine, zwart-witte stipjes)

Oukoopse molen

Na weer een tijdje rechtdoor ga ik naar links weer over de Oukoopsedijk. Ik zie verderop de Oukoopse molen al. Vlakbij de molen moet ik naar rechts over een betegeld pad. Vele gekleurde libellen vliegen voor me uit en blijven even stilzitten op de warme tegels. Uiteraard weer niet lang genoeg om er een goede foto van te maken. Ik moet door een klaphekje bij privéterrein. Ik kijk nog even of ik hier wel door mag, maar ik kan gewoon het pad nemen dat vlak langs de molen loopt. Bij de molen ga ik de dijk op en vervolgens naar rechts.

Op de dijk wordt het gras besproeid met watersproeiers waar ik langs moet. In eerste instantie denk ik nog: oh nee, hoe moet ik hier langs?! Maar het wordt al steeds warmer, dus wat ben ik nou aan het zeuren. Het water is juist een fijne afkoeling. Ik loop dus gewoon tussen de watersproeiers door. Ik ben in no time ook weer droog.

Ik loop nu over de Prinsendijk langs het riviertje de Enkele Wiericke. Ik ben inmiddels weer op de terugweg naar Hekendorp.

Enkele Wiericke

Aan de rechterkant zijn de laaggelegen, uitgestrekte polders te zien. Opeens vliegt er een grote vogel voorbij en het lijkt op een reiger aan zijn vlieghouding te zien. Maar deze heeft een andere kleur dan de ouwe vertrouwde blauwe reiger (die overigens meer grijs van kleur is, en de zilverreiger is weer wit, snap jij het nog?!). Deze vogel heeft een bruinere kleur en ik ga er nu gemakshalve vanuit dat het een purperreiger is. Deze soort reiger heeft een bruin-paarse verenvacht en komt veel minder voor in Nederland dan de blauwe reiger.

De purperreiger heeft een bruin-oranje nek met zwarte strepen (nog meer kleuren, maar paars wordt nergens genoemd!). De vogel is donkerder, kleiner en slanker dan de blauwe soortgenoot. Deze reigers komen veel voor in laagveengebieden in Friesland, Overijssel en in het Groene Hart (ja, dat klopt!).

illustratie-purperreiger

Bronnen: Vogelbescherming, Sovon en waarneming.nl

Verderop buigt de Prinsendijk naar links. Ik kom nog een enkele andere wandelaar tegen. Aan het einde van de dijk ben ik weer op de Twaalfmorgen langs het spoor en ga nu de tegengestelde richting in. Bij Hogebrug ga ik rechts weer het spoor onderdoor en loop vervolgens aan één stuk rechtdoor over de Opweg naar Hekendorp. Aangekomen in het dorp ga ik naar links. Ik kom nog even langs de historische schandpaal.

Ik ben weer bij de sluis waar ik eerder die ochtend begon met mijn rondwandeling. Ik loop dezelfde weg terug naar de bushalte. Het is inmiddels tegen tienen en ik heb mijn wandeling er al weer op zitten.

Eindoordeel

Ik vond deze wandeling 3 sterren waard. Het was een fijne, rustgevende wandeling, met vele uitzichten over het polderlandschap. Maar daardoor ook veel van hetzelfde. 10 km was dus ook precies lang genoeg.

Meer info:

Route: Oukooproute
Waar: Hekendorp en Hogebrug, Zuid-Holland.
Aantal km: +/- 10 km
Datum gewandeld: 10 augustus 2020
Materialen illustraties: Inktense-potloden, kleurpotloden, gouache en aquarelverf
Aantal sterren: ⭐⭐⭐
Wandelboekje (niet meer te koop):
boekje Groene Hart wandelingen
Extra info
Deze route is te lopen d.m.v. het volgen van de 6-hoekige ANWB-bordjes. De route staat helaas niet goed (meer) aangegeven. Je kunt de route vinden op de website groenhart.nl.