Het gedeelte van het Grote rivierenpad dat ik vandaag wandel, gaat weer een stukje door het Loetbos. Ik ben er inmiddels 2x geweest. De eerste keer viel het een beetje tegen, maar de tweede keer was het een sprookjesachtige ervaring. Vandaag is het geen mistige, mysterieuze ochtend, maar een grauwe, grijze dag. Ik ben benieuwd of het Loetbos nu ook de moeite waard is of dat het aan de weersomstandigheden ligt. Na het Loetbos gaat de route verder naar Bergambacht. Bij de bushalte net voor Ammerstol stop ik mijn wandeling.

Wandelkaartje Loetbos - Bergambacht - Ammerstol
Wandelkaartje Loetbos – Bergambacht – Ammerstol

Het Loetbos op een grauwe ochtend

Jammer genoeg heb ik nu geen mistige ochtend bij de start van mijn wandeling. Maar op een bewolkte dag is het ook prima wandelen. Mijn wandeling begint bij de parkeerplaats van het Loetbos. Hier staat een TOP (Toeristisch Overstap Punt) in de vorm van een pleintje met informatieborden en een grote, groene grasspriet als herkenningspunt. Vanuit hier zijn verschillende wandel- en fietsroutes te doen in de nabije omgeving. Check de website voor meer informatie.

Na de parkeerplaats loop ik langs een open plek in het bos met grasvelden en hier zie ik de reusachtige mol waar ik het er eerder over had. De mol steekt met zijn kop en poten boven een molshoop uit. Tegenover de mol is een picknickplaats genaamd ‘Hoedje van Loetje’ met schuine overkapping.

Reusachtige mol in het Loetbos
De mol is een speelobject gemaakt door Bureau RIS, een ontwerp- en adviesbureau voor speelnatuur, in opdracht van de Groenalliantie Midden Holland. De mol maakt deel uit van een grote opknapbeurt van het Loetbos in 2019. In de opknapbeurt is ook een speelroute aangelegd en zijn er toiletgebouwen en de bovengenoemde picknickplaats bij gekomen.

Bronnen: Blowups.nl en hetkontakt.nl

Net voorbij de toiletgebouwtjes en de Hendrikshoeve ga ik naar links. Hier staat een mooie houtsculptuur van een arend. Vervolgens ga ik naar rechts een bruggetje over. Dit keer volg ik de officiële route van het Grote rivierenpad door het bos. Toch loop ik grotendeels over anders paadjes dan de vorige keer. Ondanks de bewolking vind ik het bos nog steeds prachtig. Ik wandel nu wel wat sneller, ook is het niet nodig om veel foto’s te maken. Hieronder staan de foto’s die ik dit keer heb gemaakt. Wil je meer foto’s en een uitgebreid verslag van het Loetbos zien? Bekijk dan de wonderschone wandeling van het Loetbos naar Gouderak.

Aan de andere kant van het Loetbos neem ik een pauze op een bankje. De pauze is van korte duur en ik volg de markering vanaf het Loetbos naar links richting het buurtschap Zuidbroek.

Polderweg richting Bergambacht

Al snel gaat de route naar rechts en ben ik in het buurtschap Zuidbroek aangekomen. Het buurtschap is eigenlijk alleen deze rechte polderweg richting Bergambacht met vele boerderijen. Op een gegeven moment gaat de Zuidbroek weg over in de Benedenberg.

Ik passeer prachtige boerderijen in alle soorten en maten. Zowel nieuwe als monumentale boerderijen, en tevens zijn er meerdere kaasboerderijen gevestigd. Bij één van de boerderijen zit een groep spreeuwen in een boom net te doen alsof ze blaadjes zijn.

Deze weg is wel een saai gedeelte van de route, het is alleen maar rechtdoor en ik sta geregeld in de berm voor passerende auto’s. Na een tijdje zie ik de molen Den Arend bij Bergambacht. De polderweg is bijna ten einde. Volgens het routeboekje ben ik weer verkeerd gelopen, ik had eerder een keer naar links gemoeten om vervolgens via Kadijk bij Bergambacht aan te komen. Toch niet alleen maar rechtdoor, nu echt mijn eigen schuld 🤦🏻‍♀️.

Bergambacht

Bij de molen ga ik weer rechtdoor, maar verderop waar ik van links had moeten komen, is de weg opengebroken. Ik zal een stukje om moeten lopen. Ik wilde eigenlijk al even in het centrum van het dorp kijken, dus dit komt mooi uit. Het is in ieder geval nu niet rechtdoor meer 😂.

In het centrum loop ik een rondje om de kerk en vervolg eigenlijk vrij snel weer mijn weg. Het centrum is niet heel groot. Via verschillende woonwijken probeer ik de route weer terug te vinden. Met behulp van Google maps heb ik de markering weer gevonden, maar al snel loopt de straat in de woonwijk dood. Dan maar weer een stukje terug. Ik had links af moeten slaan over het fietspad. Weer een markering over het hoofd gezien, wat heb ik toch vandaag. Zo moeilijk kan het toch niet zijn!

Op het fietspad kom ik een groepje wit-grijze eenden met een rode snavel tegen. Het zijn muskuseenden. Ik vermoed dat deze eenden in het watertje naast het fietspad gehouden worden. Het zijn in ieder geval geen wilde eenden. Ze blijven rustig op het fietspad zitten als ik langsloop.

Andere wandelgids over dezelfde regio

Aan het eind van het fietspad moet ik naar rechts en ben ik Bergambacht al weer uit. Ik loop nu door de uitgestrekte polders. In de verte zie ik het stadje Schoonhoven liggen. Daar zal ik in mijn volgende wandeling naar toe gaan. Nu besluit ik om bij Ammerstol de bus terug naar huis te nemen. Daarvoor moet ik wel naar rechts. In eerste instantie lijkt er geen weg die kant op te gaan, maar wanneer ik verder loop zie ik toch een fietspad verschijnen.

Fietspad richting Ammerstol

Hoog in de lucht zie ik een torenvalk vliegen. Hij landt even in een boom, maar als ik dichterbij kom vliegt hij weer verder. In het slootje naast me zwemt een groepje smienten.

Smient
De smient is een kleine eendensoort die in de winter in groten getale in Nederland voorkomen. Omdat maar een kleine populatie in Nederland broedt, staat deze vogel wel op de rode lijst van bedreigde broedvogels.

Het mannetje heeft een roodbruine kop met een crèmekleurige streep bovenop. Verder heeft het mannetje een roze borst, grijze snavel, grijs met witte flanken en nog wat zwart in de staart en de vleugels. Het vrouwtje ziet er minder kleurrijk uit, ze is rossig bruin met een grijze snavel en een witte buik. De vogels komen vooral voor in waterrijke gebieden en rusten meestal overdag in grote groepen op meren en plassen.

Bron: Vogelbescherming

Bij de provinciale weg N210 is aan de overkant Ammerstol te zien. De volgende keer moet ik die kant op. Voor nu houd ik het bij de bushalte net buiten het dorp voor gezien. De wandeling zit er weer op voor vandaag.

Eindoordeel

Het Loetbos was nog steeds prachtig, zelfs met bewolkt weer. De rest van de route vond ik maar saai, afgezien van een paar mooie boerderijen. Ook aan de lengte van het blog en het aantal foto’s kan ik zien dat de route niet al te boeiend was. Zonder Loetbos had ik het waarschijnlijk 1 ster gegeven. Dus in dit deel snel doorlopen als je het Grote rivierenpad ook een keer gaat wandelen, maar volg dan wel goed de markering 😃.

Meer info:

Route: Etappe 6 en Etappe 7 LAW 6 Grote rivierenpad
Waar: van het Loetbos naar Ammerstol, Zuid-Holland.
Aantal km: +/- 12 km
Datum gewandeld: 27 november 2020
Materialen illustraties: Kleurpotloden voor het kaartje en aquarelverf voor de illustraties
Aantal sterren: ⭐⭐
Wandelgids:

ColourFlux Studio maakt gebruik van zogenaamde affiliate links. Als je een product koopt via de link in een advertentie, ontvangt ColourFlux Studio een klein bedrag. Er zijn geen extra kosten aan verbonden voor de koper.