In dit deel van het Zuiderwaterliniepad wandel ik in Klundert eerst richting de Groenstrook om het stukje te wandelen wat ik de vorige keer heb overgeslagen. Daarna ga ik een heel rondje door het leuke vestingstadje via de normale route. Na Klundert vervolg ik mijn weg over het industrieterrein van Moerdijk en over de Zevenbergseweg naar mijn woonplaats Zevenbergen.

Wandelkaartje Zuiderwaterliniepad: Klundert - Zevenbergen
Wandelkaartje Zuiderwaterliniepad: Klundert – Zevenbergen

Ploeteren door de Groenstrook

Vanaf het centrum van Klundert bij de Botte Kreek loop ik richting de Groenstrook via een eigen bedachte route. Ik kom langs een kinderboerderij. Ik zie alleen een Walibi op het moment.

Ik ga links om de boerderij heen en dan meteen naar rechts, want hier is de Groenstrook. Het begint met leuke bos- en graspaadjes. Ik weet niet precies hoe ik moet lopen want de Zuiderwaterlinieroute is nog wat verderop. Ik volg gewoon het pad.

Op een gegeven moment moet ik over een pad met hoge begroeiing. Het valt niet mee, het gras is kleddernat. Bij een splitsing besluit ik rechts aan te houden en dat had ik beter niet kunnen doen. De begroeiing wordt steeds hoger en dichter en ik betwijfel of dit überhaupt een pad is. Maar toch ga ik door. Mijn schoenen zijn binnen 5 minuten al helemaal doorweekt. Ik ploeter me door het hoge gras. Langs de bosrand zie ik opeens een ree wegschieten. Na nog 10 minuten door het gras zie ik nogmaals een ree! Hij ziet mij wel, maar blijft stokstijf staan. Dan is dit pad nog ergens goed voor!

Na nog eens 10 minuten ploeteren zie ik een ‘ingang’ bij de bosrand. Ik ben eindelijk op een normaal pad terecht gekomen. Ik vind inmiddels ook de markering van de route terug en ben dus op de goede weg.

Kuieren door Klundert

Nu loop ik een stukje hetzelfde als de vorige keer, maar niet zo gehaast en zonder stortregen. Ik loop langs een zwembad en een klein bedrijventerrein. Als ik bij het huis op de hoek ben zie ik een zwart vogeltje met een donkerrode staart, deze heeft de toepasselijke naam zwarte roodstaart. Deze soort zag ik ook al een keer in mijn tuin. Ik probeer hem op de foto te zetten, maar hij is te ver weg en vliegt steeds verder.

Zwarte roodstaart
De zwarte roodstaart is zwart van kleur met een roestkleurige staart. Het mannetje heeft een witte vleugelvlek en het vrouwtje is iets valer van kleur. De vogel heeft voorkeur voor stedelijke gebieden en broedt graag in ventilatiekanalen en holtes in muren.

De vogel broedt vanaf midden april en kan tot wel drie legsels per jaar hebben. De eitjes zijn spierwit van kleur.

zwarte roodstaart

Bron: Vogelbescherming

Ik ga naar links en via klinkerstraatjes loop ik het centrum van Klundert in. Onderweg kom ik bordjes tegen van een andere wandelroute genaamd Kuieren door Klundert. Bij allerlei bezienswaardigheden in en om de vestingstad staan informatieborden. Leuk om de route te onthouden voor later! Op de website van Visit Moerdijk lees ik dat je ook een stadswandeling met gids kunt boeken en er een routeboekje verkrijgbaar is bij verschillende verkooppunten in Klundert.

Andere wandelgids over Noord-Brabant West

Ik loop richting het historische centrum. In het midden van het plein staat de Nederlands Hervormde kerk met een kerkhof ernaast. Ik loop er driekwart omheen en ga daarna naar de stadswal.

Net als Willemstad heeft Klundert vestingwallen. Een groot gedeelte van de wallen is nog intact en dat zijn leuke wandelpaadjes.

Klundert
Omdat Klundert in de Tachtigjarige Oorlog op een strategische locatie lag, namelijk op de grens van Brabant en Holland, is er door Willem van Oranje een vestingstad van gemaakt. De stad maakt onderdeel uit van de Stelling van het Hollands Diep en het Volkerak. Klundert is nooit ingenomen door de Spanjaarden of de Fransen.

Bron: Zuiderwaterlinie

Vanaf de wal heb ik een mooi uitzicht over de omringende weilanden en akkers. Een kudde afgeschermde schapen houdt het gras kort.

Dan wordt ik weer terug het centrum in geleid en kom bij het prachtige oude Stadhuis. Ik maak een foto en ga snel door. Vervolgens loop ik langs de Botte Kreek in het midden van het stadje. Niet veel later ben ik alweer bij de bushalte waar ik uitstapte.

Ik heb een heel rondje gedaan, maar ben nog niet klaar. Ik ga eerst rechtsaf en bij de benzinepomp kan ik nog een gedeelte van de stadswal op. Ik loop achter huizen en tuinen langs. Weer zo’n leuk paadje. Bij de Zevenbergse Poort steek ik de weg over en gaat de stadswal verder.

Ik moet eigenlijk een pad buitenom nemen, maar dat is afgesloten vanwege de restauratie van de Stenen poppen. Dit is een verdedigingsmuur in de gracht waar twee stenen pionnen, poppen of monniken genaamd, op staan. De poppen waren handig om vijanden op afstand te houden. Vorige week waren de poppen nog ‘aangekleed’, maar nu is het doek eraf en worden de puntjes op de i gezet van de restauratie.

Ik loop langs de Stenen poppen en even verderop rechtsaf naar beneden richting een park. Ik wandel over een schattig bruggetje.

Ik ga de dijk op en dan naar rechts. Dit is dezelfde weg als eerder deze ochtend richting de kinderboerderij. Het gaat inmiddels hard regenen en ik schuil onder een boom aan de rand van de kinderboerderij. Er komen twee hangbuikzwijntjes op me af. Wat krijsen die beesten zeg als ze aandacht willen. Nu snap ik waar gillen als een speenvarken vandaan komt!

Ik loop schuilend onder de bomen langs de kinderboerderij. Een paar herten liggen rustig in het gras te herkauwen. Opeens komen er nog meer dieren naar me toe: geiten, kippen en ezeltjes. Net als ik met de route verder wil gaan, komt er een medewerker van de boerderij aan lopen om de dieren eten te geven.

Omlopen over het industriegebied Moerdijk

Het volgende deel van de route is een beetje saai. Ik loop eerst over een dijk richting het industriegebied van Moerdijk. Ik moet verderop naar rechts, maar er zijn werkzaamheden bezig, met heipalen aan toe. Het lijkt er niet op dat ik er langs kan, dus ik zoek een andere weg.

Helaas is dat een heel stuk omlopen over het industrieterrein via lange fietspaden en rotondes, en langs gigantische windmolens. Na zeker drie kwartier ben ik terug op de route. Niet echt een aanrader.

Als ik aan de andere kant ben zie ik een fietser het paadje op rijden dat terug naar de dijk leidt. Misschien had ik er toch wel door gekund, het is mij echt niet duidelijk. In het weekend heb je misschien meer geluk, of als de werkzaamheden voorbij zijn.

Ik steek de drukke provinciale weg N285 over en ben op de Zevenbergseweg. Deze weg geplaveid met kasseien is alweer iets leuker. Hoge bomen staan aan beide kanten van de weg.

Even later ga ik via een viaduct de snelweg A17 onderdoor. Dit is al bekend terrein van een vorige wandeling die ik in de buurt van Zevenbergen deed. Ik kom door een gehuchtje (het lijkt meer één straat) genaamd Pelikaan.

In een park in Zevenbergen stop ik met de wandeling en loop naar huis. Dit is een mooi punt om de volgende keer te starten.

Eindoordeel

Alweer een prachtig vestingstadje. Klundert is misschien minder bekend dan Willemstad, maar het is niet minder mooi! Vooral het stadhuis en de stadswallen zijn geweldig om te zien.

Doordat ik een heel stuk over een industrieterrein moest omlopen, is deze wandeling wel een ster minder waard: 3 sterren voor deze Prima wandeling.

Meer info:

Route: Etappe 4 Zuiderwaterliniepad
Waar: van Klundert naar Zevenbergen, Noord-Brabant.
Aantal km: +/- 15 km
Datum gewandeld: 24 mei 2022
Materialen illustraties: Kleurpotloden voor het kaartje en aquarelverf voor de illustraties
Aantal sterren: ⭐⭐⭐
Wandelgids:
wandelgids Zuiderwaterliniepad

Pin deze wandeling

Wil je deze Prima wandeling ook wandelen? Pin deze wandeling op Pinterest om te bewaren voor later!

Pin Prima wandeling Zuiderwaterliniepad: Klundert - Zevenbergen
Pin Prima wandeling Zuiderwaterliniepad: Klundert – Zevenbergen

Meer wandelen in Moerdijk

De twee voorgaande wandelingen op het Zuiderwaterliniepad gingen ook door de gemeente Moerdijk. Meer weten? Check dan de onderstaande blogs:

ColourFlux Studio maakt gebruik van zogenaamde affiliate links. Als je een product koopt via de link in een advertentie, ontvangt ColourFlux Studio een klein bedrag. Er zijn geen extra kosten aan verbonden voor de koper.