Het is 12 april (2021) en ik ben jarig. Wat is er nou leuker dan te gaan wandelen op je verjaardag! Dit keer ga ik weer verder over het Grote rivierenpad. Ik ben inmiddels in Leerdam aangekomen en vandaag zal ik veelal langs rivier de Linge lopen tot aan het plaatsje Beesd. Ik kom door verschillende schilderachtige dorpjes van de Betuwe. En heb ik nu dan eindelijk de kans om bloesem in de fruitbomen te zien?

Leerdam

Bij het station van Leerdam hangt een infobord over de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Ik wil het pad dat er bij hoort, het Waterliniepad (LAW17) ook eens lopen. Dat lijkt me erg leuk en interessant. Ik zet het op mijn to-hike lijstje. Maar eerst dit pad afmaken, ik ben nog lang niet bij de finish.

Schuin tegenover het station pik ik de rood-witte markering op. Ik moet rechtdoor het centrum van Leerdam in. Op het plein achter het gemeentehuis staat een kunstwerk van kubussen met in elke kubus een glasobject. Leerdam staat dan ook bekend als Glasstad.

Glasstad Leerdam
Sinds een glasfabriek zich vestigde in de 18e eeuw is er een grote glasindustrie ontstaan. Heden ten dage is er het Nationaal glasmuseum te bezoeken met een eigen glasblazerij. Naast glas is ook de Leerdammer kaas wereldberoemd.

Bron: Visit Utrecht region
Glas kunstwerk in Leerdam Glasstad
Glas kunstwerk in Glasstad Leerdam

Ik loop door de binnenstad van Leerdam richting de haven. Ik kom langs een kerk en kijk naar de mooie gevels in de stad. Op één van de gevels zit een grappig mannetje. Bij de haven heb ik voor het eerst uitzicht over rivier de Linge. En dat zal zeker niet de laatste keer zijn deze wandeling. De Linge ziet er vredig uit bij de opkomende zon.

Ik vervolg mijn weg naar rechts langs de haven en een stukje oude stadsmuur van voormalig kasteel Leerdam. Een trappetje omhoog leidt me naar een gezellig pleintje. Aan de overkant van een drukke kruising is een molen te zien, maar daar gaat mijn route niet heen. Ik moet de andere kant op.

Voor de kruising ga ik naar links, steek via een brug de Linge over en ga meteen weer naar links aan de andere kant van het water. Ik ben nu officieel in de Betuwe en ook meteen in een nieuwe provincie: Gelderland. Ik wandel over de Oude Zuiderlingedijk met uitzicht op de Linge. Achter de dijk liggen mooie stulpjes. Aan de andere kant van de rivier is de skyline van Leerdam te zien.

De weg buigt naar rechts en ik loop over een dijk met uitzicht over de uiterwaard van de Linge. Daar loopt ook een wandelpad maar ik blijf op de dijk. Ik geniet met volle teugen. Wat een mooie verjaardagswandeling.

Asperen

De dijk leidt me Asperen in, eerst langs een speeltuin en daarna onder een poortje door bij voormalig kasteel Asperen. Het gebouw ligt aan een mooi park met een muziektent en nog iets verderop staat de Nederlands Hervormde kerk.

Voor de kerk ga ik naar links en loop door pittoreske, oude straatjes en langs nogmaals een kerk. Het zonlicht schijnt schitterend (letterlijk en figuurlijk) door de glas-in-loodramen van de kerk.

Ondertussen komt de Linge weer in zicht. Mijn vriend vraagt via de app of ik al natgeregend ben, want het regent hard in Rotterdam. Maar ik heb zelf nog geen spatje gevoeld. Wel zie ik in de verte donkere wolken. Ik hoop dat ik de regen voor blijf.

Andere wandelgids over dezelfde regio

Ik wandel over de stadswal van Asperen, genaamd de Lingewal. Onderaan de wal is een mooi park, pal aan de Linge. Een enkele boom laat zijn bloesem zien. Ik hoop dat ik bij de boomgaarden ook bloesem zie, maar daar ben ik nog niet.

Oei, de wolken worden erg donker, maar het geeft wel een mooi plaatje!

Dreigende wolken

Na de stadswal werp ik een laatste blik op Asperen en verlaat het stadje via de sluis. Nu ben ik weer aan de andere kant van de Linge en in de verte komt het Fort bij Asperen al in zicht.

Ik loop langs een halfronde loods en het fort daarachter heeft een glazen koepel op het dak. Bij het hek van het fort neem ik even een pauze. Een klein vogeltje is druk aan het zingen in de struik achter me. Het is een winterkoninkje, wat een schattig vogeltje. Hij twerkt even met zijn kont en vliegt dan weer verder.

Voorbij het fort wandel ik verder over de Langedijk. Ik kijk uit over weilanden en de fameuze fruitboomgaarden. De bomen beginnen met bloeien, maar vol in bloei is het nog niet. Dus toch nog een weekje wachten. Ik kom langs een aantal bunkers behorende tot de waterlinie. Op een van de bunkers zit een beeld van een of ander monster, een combinatie van een panter en dinosaurus wellicht.

De scheve toren van Acquoy

Ik kom wederom in de buurt van de Linge. Het plaatsje Acquoy is al te zien in de verte, te herkennen aan de scheve toren. Eenmaal in de buurt van Acquoy staan er toch wat fruitbomen langs de rivier in bloei. Yes, de eerste bloesem op de foto en dat nog wel op mijn verjaardag! Ook kom ik weer de stickers van het klompenpad Rhenoijschepad tegen, net als in het vorige deel van het Grote rivierenpad.

Dan kom ik bij de scheve kerktoren van Acquoy. Hij staat los van het schip van de kerk en inderdaad flink scheef. Een leuk weetje is dat op het kerkhofje naast de kerk iemand ligt met de naam Pisa. Toeval bestaat niet… Op het bankje vlakbij de kerk is het tijd voor een pauze met uiteraard uitzicht op de Linge.

In Acquoy staan nog meer mooie dijkhuizen. De rivier en de dijk maken een bocht naar rechts en ik ben Acquoy alweer uit.

Voor het eerst deze wandeling ga ik een onverhard pad op in een natuurgebied vlakbij het plaatsje Rhenoy. Waar ken ik die naam ook alweer van? Oja, het klompenpad! En natuurlijk kom ik deze markering hier ook tegen. Dit klompenpad komt steeds hoger op mijn to-hike lijstje. In het natuurgebied mag ik over bruggetjes, vlonderpaden en graspaden langs wuivend riet en knotwilgen. Wat een afwisselende route, daar houd ik van!

In de verte is het kerkje van Rhenoy te zien. De route schampt alleen dit plaatsje. Na het natuurgebied en weer een fruitboomgaard ga ik naar rechts en steek via een brug nogmaals de Linge over. Na de brug ga ik meteen naar links de Lingedijk op. Ik kom langs een aantal mooie boerderijen en huizen.

De rivier buigt naar links, maar de weg gaat rechtdoor over de Molendijk langs vele fruitboomgaarden afgewisseld met weilanden en bosjes. Ik hoor in de verte het geluid van fazanten. Door mijn vorige wandeling weet ik hoe deze vogels klinken.

Lopen langs de lange Linge

De weg komt terug bij de Linge en ik zal deze meanderende rivier tot aan Beesd niet meer uit het oog verliezen.

De langste rivier van Nederland
De Linge is de langste rivier van Nederland, in totaal 108 km lang. Linge betekent dan ook in het Oud-Nederlands ‘het lange water’. De rivier begint bij het Pannerdensch Kanaal in het oosten van het land en is tot aan Tiel een door mensen gegraven kanaal. Vanaf Tiel begint de oorspronkelijke rivier, ooit een zijtak van de Waal, en kronkelt, slingert en meandert het door het landschap tot aan Gorinchem. Bij de sluis in Gorinchem gaat de Linge over in de Merwede. Wat deze rivier zo leuk maakt, is dat het nooit verveeld, na elke bocht zie je weer iets nieuws!

Bron: Lingestreek

En dan bereik ik het dorpje Rumpt, met vele fraaie huizen en wonderschoon uitzicht over de Linge.

Op een hekje zie ik een bruin-grijs vogeltje zitten. Het is een heggenmus, deze heb ik nog niet eerder gezien. Weer een vogeltje genoteerd op mijn lijstje!

Heggenmus
Door zijn grijs-bruine kleur is het geen opvallend vogeltje en lijkt nog het meest op de oude, vertrouwde huismus. Zoals zijn naam vermoed, houdt hij zich voornamelijk schuil in heggen en struiken. Al zitten ze wel bij mij in de tuin, en niet per sé in een heg!

De vogel broedt van eind april tot augustus en kunnen 2 à 3 legsels per jaar hebben. De eitjes zijn egaal lichtblauw/mintgroen van kleur. Meerdere mannetjes kunnen een nest groot brengen, dit komt doordat zowel vrouwtjes als mannetjes meerdere partners kunnen hebben. Ik heb toevallig een illustratie gemaakt van een mannetjes heggenmus die zijn nest bewaakt!

Bron: Vogelbescherming

Rumpt is geen groot dorp, maar heeft wel twee kerken. Ik ga even de Lingedijk af om ze van dichtbij te fotograferen.

Voorbij Rumpt is het nog maar een klein stukje naar mijn eindstation in Beesd. Vlakbij Beesd steek ik voor de laatste keer vandaag de Linge over. De wolken zijn inmiddels donkergrijs, ik ben de regen tot nu toe voorgebleven, maar ik ben bang dat ik het niet droog houd tot aan het station.

In Beesd besluit ik om van de route af te wijken en een eigen route naar het station te nemen. Dat was geen goed idee, ik had gewoon de route uit het boekje moeten volgen. Ook komen er dikke vlokken sneeuw uit de lucht vallen. Ik ben de regen voorgebleven, maar niet de sneeuw. Wel bijzonder dat het sneeuwt op mijn verjaardag.

Het gaat steeds harder sneeuwen en schuil even in een minibieb in de vorm van een rode telefooncel. Ik snuffel tussen de boeken, maar vindt niets leuks. Snel vervolg ik mijn weg door een park en kom via een enorme omweg uit bij station Beesd.

De volgende keer is het eindelijk zover: de bloesem barst los. En ik ben in het hart van de Betuwe, dus ik heb het goed uitgekiend.

Eindoordeel

Ik heb op mijn verjaardag genoten van deze Wonderschone wandeling! Dit deel van het Grote rivierenpad brengt je veel afwisseling in de vorm van polders, boomgaarden, een prachtige rivier en historische plaatsjes. Het is natuurlijk het mooist als de bloesem vol in bloei staat (of juist in het oogstseizoen), maar ik kan helaas geen ster erbij geven.

De route is wel vrijwel geheel verhard, maar misschien is het Rhenoijsche (klompen)pad een alternatief. Deze ga ik zeker volgend jaar uitproberen.

Meer info:

Route: Etappe 10 LAW 6 Grote rivierenpad
Waar: van Leerdam naar Beesd, Utrecht en Gelderland.
Aantal km: +/- 14 km
Datum gewandeld: 12 april 2021
Materialen illustraties: Kleurpotloden voor het kaartje en aquarelverf voor de illustraties
Aantal sterren: ⭐⭐⭐⭐⭐
Wandelgids:

Pin deze wandeling

Wil je deze Wonderschone wandeling ook wandelen? Pin deze wandeling op Pinterest om te bewaren voor later!

Pin Wonderschone wandeling Grote rivierenpad Leerdam - Beesd
Pin Wonderschone wandeling Grote rivierenpad Leerdam – Beesd

ColourFlux Studio maakt gebruik van zogenaamde affiliate links. Als je een product koopt via de link in een advertentie, ontvangt ColourFlux Studio een klein bedrag. Er zijn geen extra kosten aan verbonden voor de koper.