Klompenpaden zijn leuk! Ik heb alweer een nieuwe route uitgekozen. In dit blog alleen een korte omschrijving van de route (een routeverkorter 😉), een paar foto’s en een simpele schets ter illustratie. Een wandelkaartje is niet nodig, de info op de website is duidelijk genoeg.

Dit keer een verslag van het Baanbrekerpad.

Schets Kasteel Ammersoyen - Baanbrekerpad
Schets Kasteel Ammersoyen – Baanbrekerpad

Mijn ervaring

Voor het Baanbrekerpad reis ik af met het OV naar Ammerzoden, waar ik uitstap in het centrum. Het officiële startpunt is in Well bij ’t Wellse Veerhuis, maar voor mij is Ammerzoden wat makkelijker te bereiken. Ik loop vanuit het centrum meteen richting Kasteel Ammersoyen waar ik de markering van route oppik.

Het Baanbrekerpad is 11 km lang en je kunt het inkorten tot 6 km, maar dan mis je wel een leuk stukje langs de Afgedamde Maas en de ‘echte’ Maas.

Net voor kasteel Ammersoyen is nog een prachtig bouwwerk: de ruïnekerk. Ik vind het mooi als vergane bouwwerken toch blijven staan en niet helemaal worden afgebroken. Het heeft iets mystieks en je leert nog iets over de geschiedenis. Dan wandel ik richting het kasteel. De route gaat helemaal om het kasteel heen. In het kasteelpark is het druk met andere wandelaars.

Ik ga verder over verharde wegen en onverharde paadjes en kom door het gehuchtje Wordragen. De routemakers hebben hun best gedaan om leuke, onverharde paadjes te vinden. Aan de rand van Ammerzoden wandel ik door een park met hoge bomen waar grote groepen vogels hun nesten in hebben gemaakt en die enorm veel herrie maken. Het blijken roeken te zijn. Wat maken deze vogels een kabaal zeg! Hieronder zie je een filmpje van de roeken.

Filmpje nestelende roeken

Filmpje van nestelende en kabaal makende roeken.

Bij het roekenbos heb je de keuze voor de routeverkorter, deze route gaat verder langs de rand van Ammerzoden richting rivier de Maas. Ikzelf ben nog lang niet klaar met wandelen en kies voor de normale route. Via het platte land loop ik richting de Afgedamde Maas. Deze rivier is eerst alleen in de verte te zien vanaf de Slijkwellsedijk. Bij dit punt kun je overstappen op een ander klompenpad genaamd het Hamarithapad. Dit pad heb ik nog niet gewandeld, dus daar is nog geen verslag van. Ik blijf zelf op het Baanbrekerpad en ga over de dijk met in de verte zicht op de Afgedamde Maas.

Niet veel later mag ik naar rechts over een onverhard pad vlak langs de Afgedamde Maas. Bij hoogwater kun je dit gedeelte niet wandelen, er is een alternatieve route verder over de Wellsedijk tot aan het startpunt. Ik loop over een pad met veel struikgewas, af en toe heb ik een doorkijkje op de rivier. Even verderop is de rivier daadwerkelijk afgedamd. Aan het eind van de rivier is een leuk recreatiestrand gemaakt.

Wandelgids over klompenpaden

Ik ga nogmaals richting de dijk, deze steek ik over om vervolgens aan de andere kant er weer af te gaan. Nu ben ik bij de volgende rivier: de wereldbekende Maas. Ik loop een tijdje langs de oever.

Onderweg hoor ik vogelgeluiden die ik niet ken. Ik tuur over het water en tussen de takken van de bomen aan de oever. Opeens zie ik een oranje-blauw vogeltje voorbij vliegen. Dat is duidelijk een ijsvogel! Hij gaat even zitten op de golfbrekers en duikt dan het water in om een visje te vangen. Wow, nu heb ik eindelijk een ijsvogel gezien. En niet alleen een blauwe flits.

Eenmaal in de buurt van Well ga ik de dijk op bij ’t Wellse Veerhuis om daarna meteen weer de dijk af te gaan. Ik volg nog een tijdje het pad door de uiterwaarden en bij Ammerzoden ga ik nogmaals de dijk op. Ik ben nog wat te vroeg voor de bus, dus ik neem plaats op een bankje om van het uitzicht te genieten.

De foto’s

Eindoordeel

Dit pad was in eerste instantie een prima wandeling (3 sterren) in mijn beleving met een leuke variatie aan bezienswaardigheden en verharde en onverharde paadjes. Ook zijn de vergezichten langs de rivier prachtig.

Dit pad is voor mij toch een superwandeling geworden (4 sterren), omdat ik zowel een hele kolonie roeken als zelfs een ijsvogel heb gezien!

Meer info:

Route: Klompenpad Baanbrekerpad
Waar: Ammerzoden en Well, Gelderland.
Aantal km: 11 km
Datum gewandeld: 18 maart 2023
Materialen illustratie: schetsje met grafietpotlood
Aantal sterren: ⭐⭐⭐⭐

🚌 Info openbaar vervoer:
  • OV beginpunt en eindpunt: bushalte Dorpsstraat, Well – bus 166 tussen ’s Hertogenbosch en Well, Maaijenstraat
  • Ikzelf ben uitgestapt bij bushalte Haarstraat in Ammerzoden.

Pin deze wandeling

Wil je deze Superwandeling ook wandelen? Pin deze wandeling op Pinterest om te bewaren voor later!

Pin Superwandeling: Klompenpad - Baanbrekerpad
Pin Superwandeling: Klompenpad – Baanbrekerpad

Meer wandelen langs rivieren

Geniet jij, net zoals ik, van prachtige vergezichten over het rivierenland? Hieronder nog drie blogs waarin ik verslag doe van een wandeling langs een mooie rivier in Nederland, zoals de Oude Maas, de Lek en de Waal:

ColourFlux Studio maakt gebruik van zogenaamde affiliate links. Als je een product koopt via de link in een advertentie, ontvangt ColourFlux Studio een klein bedrag. Er zijn geen extra kosten aan verbonden voor de koper.