Deze keer nogmaals twee delen van het Zuiderwaterliniepad in één blog, vanwege twee keer voortijdig afhaken van de wandeling.

Tijdens de eerste wandeling van Waspik naar Waalwijk werd het een waterballet. Tijdens de tweede wandeling van Waalwijk naar Oudheusden kreeg ik onderweg last van hoofdpijn en had ik helaas geen paracetamol bij me. Mede door deze gebeurtenissen zijn de wandelingen ook minder leuk uitgevallen dan ik had gehoopt. Wie weet keer ik nog een keer terug voor een herkansing.

Wandelkaartje Zuiderwaterliniepad: Waspik - Waalwijk - Oudheusden
Wandelkaartje Zuiderwaterliniepad: Waspik – Waalwijk – Oudheusden

Deel 1: Waspik – Waalwijk

In de vorige wandeling op het Zuiderwaterliniepad ben ik geëindigd in Waspik, dat was in oktober (2022). Dat is best een tijd geleden. Ik spring namelijk een heel stuk verder in de tijd. Voor wie dit weten wil: ik ben zo goed als heel november ziek geweest vanwege een voorhoofdsholteontsteking. Inmiddels is het eind december en ben ik weer helemaal op de been. Ik pak dus de route op in Waspik.

Ik stap uit de bus in het centrum van Waspik en zie meteen een mooie kerk met hoge zuilen voor de deur. Al snel loop ik het centrum van Waspik uit. Ik loop vervolgens door natuurpark de Veste, waar ik een prachtige zonsopkomst mag aanschouwen. Ik wandel over kronkelende grindpaadjes door het park heen.

Helaas is het mooie weer van korte duur. Ik zie al donkere wolken in de verte.

Na het park ga ik naar rechts nogmaals over de voormalige Halvezolenlijn (zie het vorige blog voor meer uitleg). Dan sla ik linksaf tussen de weilanden door. Veel weiland is inmiddels plas-drasland geworden. Ik zie voornamelijk ganzen die daar gebruik van maken. Deze moeraslanden behoren tot het natuurgebied De Langstraat. Dit is een langwerpig gebied tussen Waspik en Waalwijk met veel broekbossen en hooilanden.

De Langstraat
Natuurgebied de Langstraat is een zogenaamd ‘slagenlandschap’: lange, smalle percelen omzoomd door elzenheggen. Het gebied ligt op een overgang van zand naar klei en wordt ook wel de ‘Naad van Brabant’ genoemd.

Op de website (vermeld als bron) is een leuke wandelroute door dit gebied te vinden. Zoals je kunt zien op de foto’s heb je wel waterdichte schoenen of laarzen nodig om dit gebied te betreden.

Bron: Natuurgebied Langstraat

De route gaat naar rechts over een graspad die me dwars door natuurgebied De Langstraat leidt. Iets verderop moet ik volgens de route via een lusje door een moerasbos en langs een eendenkooi wandelen, maar het pad is ondergelopen door de regen. Ik sla dit stuk maar over.

Het begint ineens ook hard te regenen en ik schuil even onder een boog gemaakt van riet.

De regen wordt wat minder en ik ga verder over het graspad, af en toe over een hekje klauterend. Aan het eind van het pad ben ik bij de plaats Sprang-Capelle. Ik loop een stukje door de plaats om vervolgens alweer over het graspad verder te gaan, nog steeds door natuurgebied De Langstraat.

Het begint weer hard te regenen en dit keer blijft het helaas niet bij een buitje. Omdat de wind van rechts komt is in no-time mijn hele rechterkant doorweekt. Er is geen mogelijkheid om te schuilen. Ik zie nog een pijl richting een vogelkijkhut waar ik toch eventueel kan schuilen, maar ook dit pad is ondergelopen met water en dus onbegaanbaar.

Andere wandelgids over dezelfde regio

Ik ga maar gewoon stug door. Met dit weer is De Langstraat een uitstekende naam voor dit gebied. De wandeling duurt me namelijk veel te lang. Mijn humeur is inmiddels tot het nulpunt gezakt.

Net voor Waalwijk moet ik rechtsaf over een graspad wat ook onder water is gelopen. Ik besluit om zo snel mogelijk naar Waalwijk te gaan om een bus te pakken. Helaas is mijn zelfgekozen route niet om over naar huis te schrijven. Elke keer sta ik in de berm vanwege passerende auto’s. Met de regen is dat al helemaal geen pretje.

Aan de rand van Waalwijk kan ik eindelijk schuilen onder een viaduct, maar de regen is inmiddels opgehouden 🤷🏻‍♀️. Snel loop ik richting het busstation en heb volgens mij nog ongemerkt een stukje van de route meegepakt…

Hervormde kerk in Waalwijk

Deel 2: Waalwijk – Oudheusden

Wederom spring ik een heel stuk door de tijd, het is inmiddels begin februari en ga verder met het Zuiderwaterliniepad. Ik start in Waalwijk bij het busstation en al snel ben ik op de route. Ik kom langs de bijzondere St. Jan de Doperkerk. Misschien een beetje oneerbiedig, maar de kerk doet me denken aan het Eftelinghotel. De ovale toren heeft er iets weg van.

Na de kerk ga ik naar rechts door een winkelstraat. Dan moet ik linksaf en weer naar rechts. Ik loop door een park. Vervolgens ga ik naar rechts en naar links. Zo zigzag ik door de woonwijken van Waalwijk. Even later ga ik nogmaals naar links en naar rechts en loop eveneens door een park, nu pal langs de snelweg. Na het park gaat de route weer naar rechts en links, ik vind het nu wel wat vervelend worden, dat zigzaggen. Verderop had ik nog een keer terug naar links gemoeten langs de snelweg, maar gelukkig heb ik een markering over het hoofd gezien en loop een tijdje rechtdoor.

Rechtdoor lopen kan best leuk zijn! Ik kom namelijk langs de prachtige St. Clemenskerk. De kerk wordt omgetoverd tot appartementencomplex. Helaas heeft de wooncorporatie bedacht om een gigantisch spandoek te hangen op de kerktoren. Heel handig om zo reclame te maken, maar heel zonde van de kerk. Kun je in een prachtige kerk wonen, hangt er een groot spandoek boven je deur!

In Waalwijk zijn veel kerken, niet allemaal meer in gebruik kennelijk. Ik passeer namelijk nog een klein kerkje voordat ik Waalwijk achter me laat.

Nog een kerkje in Waalwijk

Eindelijk is er een beetje natuur! Ik loop over een fietspad langs het Afwateringskanaal ’s Hertogenbosch-Drongelen ook wel Baardwijkse Overlaat Kanaal genoemd. Ik zie ook een pad pal langs het kanaal. Bij een brug neem ik een pauze en in het volgende deel langs het kanaal loop ik wel door de uiterwaard. Dat is een stuk rustiger dan over het fietspad.

Ik ben aan de rand van het Nationaal park Loonse en Drunense Duinen. Een informatiebord laat vele andere wandelroutes zien. Ik ga via een brug het kanaal over en dan meteen naar rechts. Via een klaphekje loop ik het natuurgebied Baardwijkse Overlaat in. Ik loop nog steeds een stukje langs het kanaal en daarna links het bos in.

Leuke kronkelpaadjes leiden me door het bos richting het Lange Wiel. Ik heb prachtige vergezichten over het water. Ik zou even kunnen genieten van het uitzicht op een bankje, maar dan krijg ik wel natte voeten. Jammer dat het bewolkt is vandaag, maar gelukkig heb ik geen regen zoals de vorige keer.

Ik ga nogmaals door een klaphekje en ben nu in een moerasachtig bos. In de verte zie ik Gallowayrunderen, maar uiteindelijk kom ik daar niet in de buurt.

Ik bereik de recreatieplas aan de rand van Drunen. Ik maak een paar foto’s van de plas en ga snel door met de route via een trappetje naar boven. Ik loop Drunen zelf niet in, maar blijf langs de rand van het plaatsje lopen tot aan de Korenmolen. Daar ga ik naar de andere kant van de snelweg.

Aan de andere kant van de snelweg loop ik over de kronkelende Zeedijk langs de Elshoutse Wielen. Net zoals op andere plekken langs een rivier zijn deze meertjes ontstaan door een dijkdoorbraak. De wielen hebben leuke namen zoals Kamperswiel, Gonnegatwiel en Harten Aas.

Bij het Koppelwiel is een paadje naar beneden en een steigertje. Daar neem ik een pauze. Ik was van plan om naar Heusden te lopen, maar ik heb al de hele ochtend hoofdpijn en het wordt er niet minder op. Ik besluit om de dichtstbijzijnde bushalte op te zoeken. Dat blijkt in Oudheusden te zijn. Al is dat nog een kleine 5 km lopen. Onderweg naar Oudheusden kom ik nog door het natuurgebied de Hooibroeken en een eendenkooi met de leuke naam Ter Kwak.

De volgende keer zal ik Heusden bezoeken en wijdt ik een blog volledig aan dit mooie, historische vestingstadje.

Eindoordeel

De delen van het Zuiderwaterliniepad tussen Waspik, Waalwijk en Oudheusden vielen een beetje tegen. Dat ligt niet aan de route, maar meer aan de weers- en persoonlijke omstandigheden. Het natuurgebied De Langstraat lijkt me namelijk erg leuk om nogmaals te bezoeken zonder regenbuien en ondergelopen paden.

Het natuurgebied Baardwijkse Overlaat met uitzicht over het mooie Lange Wiel is het hoogtepunt van dit deel van de route, maar ook de Zeedijk en Elshoutse Wielen zijn de moeite waard om te bezoeken. Kortom, twee Prima wandelingen op het Zuiderwaterliniepad!

Tip: Streekpad 18 Het Biesboschpad gaat over hetzelfde traject langs de Elshoutse Wielen.

Meer info:

Route: Etappe 8 en Etappe 9 Zuiderwaterliniepad
Waar: van Waspik via Waalwijk naar Oudheusden, Noord-Brabant.
Aantal km: +/- 12,5 en 16 km
Datum gewandeld: 29 december 2022 en 3 februari 2023
Materialen illustraties: Kleurpotloden voor het kaartje en aquarelverf voor de illustratie
Aantal sterren: ⭐⭐⭐
Wandelgids:
wandelgids Zuiderwaterliniepad

🚌 Info openbaar vervoer:
  • OV beginpunt: bushalte Kerkstraat, Waspik – bus 134 tussen Raamsdonksveer en Waalwijk
  • OV tussenpunt: busstation Vredesplein, Waalwijk – meerdere busverbindingen naar Den Bosch en Tilburg
  • OV eindpunt: bushalte Laagstraat, Oudheusden – bus 135 tussen Wijk en Aalburg en Den Bosch

Pin deze wandeling

Wil je deze Prima wandeling ook wandelen? Pin deze wandeling op Pinterest om te bewaren voor later!

Pin Prima wandeling Zuiderwaterliniepad: Waspik - Waalwijk - Oudheusden
Pin Prima wandeling Zuiderwaterliniepad: Waspik – Waalwijk – Oudheusden

Meer wandelen over kronkeldijkjes

Ik ben zelf niet zo’n fan van kaarsrechte dijken om over te wandelen, maar een dijkje dat door het landschap kronkelt is toch wel erg leuk. Hieronder nog drie wandelingen over kronkeldijkjes:

ColourFlux Studio maakt gebruik van zogenaamde affiliate links. Als je een product koopt via de link in een advertentie, ontvangt ColourFlux Studio een klein bedrag. Er zijn geen extra kosten aan verbonden voor de koper.